اخبار

طعم خوب سلامتی با مصرف سبزیجات

طعم خوب سلامتی با مصرف سبزیجات
هفته سلامت
"مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت"
مصرف روزانه سبزی ها به دلیل دارابودن مواد مغذی گوناگون مثل ویتامینهای گروه B ، ویتامینC و ویتامین A املاح معدنی از جمله: آهن، منیزیم، پتاسیم و همچنین، موادآنتی اکسیدانی از جمله فلاونوئید وکاروتنوئید ، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری ها دارند ...

طعم خوب سلامتی با مصرف سبزیجات

 

مصرف روزانه سبزی ها به دلیل دارابودن مواد مغذی گوناگون مثل  ویتامینهای گروه B ، ویتامینC و ویتامین A املاح معدنی از جمله: آهن، منیزیم، پتاسیم و همچنین، موادآنتی اکسیدانی از جمله فلاونوئید وکاروتنوئید ، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری ها دارند .  سبزی ها رنگارنگ به دلیل املاح معدنی و ویتامین های مختلف  می توانند   بروز بیماری های غیر واگیر که در حال حاضر اولین علت مرگ و میر در دنیا هستند همچون بیماری های قلبی و عروقی ،  فشار خون بالا ،دیابت، سرطان به خصوص سرطانهای دستگاه گوارش و  چاقی را در افراد کاهش دهند. مقدار سبزیجات مورد نیاز بدن با توجه به هرم راهنمای غذایی روزانه 3تا5 واحد است .

هر واحد از سبزی ها حاوی 5 گرم کربوهیدرات ، 2 گرم پروتئین و 25 کیلوکالری انرژی است.

منظور از یک واحد سبزی  معادل:

یک لیوان سبزی خام برگدار مانند اسفناج / کاهو یا

یک دوم لیوان سبزی های  پخته یا خردشده  یا

نصف لیوان نخود سبز،لوبیا سبز،هویج خرد شده یا

یک عدد گوجه فرنگی یا هویج یا خیار متوسط میباشد .

فواید  مصرف سبزی ها در سلامت:

پیشگیری از سرطان:

مصرف روزانه سبزی ها یکی از عوامل مهم پیشگیری از سرطانها است.این اثر پیشگیری کننده مربوط به انتی اکسیدانهایی همچون فلاونوئید،کاروتنوئید ، ویتامین C ،ویتامین A، فولات و فیبرغذایی است. این مواد به عنوان  مسدود کننده  یا سرکوب کننده تومورهای سرطانی نقش بسزایی دارند. همچنین فیبر موجود در سبزی ها پیشگیری از سرطانها به خصوص سرطانهای دستگاه گوراش نقش بسزایی دارند.

کاهش خطر ابتلا به فشارخون بالا:

سبزی های  مختلف دارای عنصری به نام  پتاسیم هستند پتاسیم یکی از املاح معدنی مهم برای بدن است که کمبود آن در بدن می تواند زمینه ساز حملات قلبی باشد. بنابر این از  طریق مصرف روزانه  سبزی ها به خصوص  جعفری، کرفس، لوبیا سبز، و قارچ که غنی از این عنصر هستند  میتوانید   خود را در برابر بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون بالا ایمن کنید.

کاهش خطر  ابتلا به دیابت:

سبزی ها به دلیل دارا بودن فیبربالا می توانند با  کاهش جذب و کاهش  روند آزاد شدن قند در خون احتمال  ابتلا به دیابت را کاهش می دهند.

کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی:

سبزی ها دارای مقدار زیادی فیبر هستند که این فیبر طی مکانیسم هایی باعث کاهش تری گلیسرید  و کلسترول بد خون می شود  و در نتیجه خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

پیشگیری از چاقی:

سبزی ها منبع غنی از فیبر هستند به طوری که هر واحد سبزی ها 2 تا 3 گرم فیبر دارند. پس با مصرف 3 تا 5 واحد سبزی از گروه سبزی ها روزانه 10 گرم فیبر غذایی مصرف می شود. مصرف سبزی ها قبل از غذا باعث می شود که حجم زیادی از معده با سبزی ها پر شود در نتیجه  میزان دریافت غذا کم میشود بنابراین  دریافت کالری کمتر شده در نتیجه باعث  کاهش  اضافه وزن و چاقی میشود .

رعایت تنوع در مصرف سبزی ها:

رنگ سبزی ها در طبقه بندی خواص آنان نقش دارد از این رو مصرف سبزی ها با رنگهای متنوع برای سلامت توصیه می گردد . سبزی های نارنجی مانند هویج، کدو تنبل، کدو حلوایی و فلفل دلمه ای نارنجی  دارای بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن رنگدانه ای است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین  بدن را در مقابل سرطان ها محافظت می کندو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و حفظ سلامت بینایی می شود.

سبزی های برگ سبز دارای  کاروتنوئیدها، ، لوتئین و فلاونوئیدها هستند که این مواد بدن را در مقابل  سرطانها  محافظت می کنند. همچنین این نوع سبزیجات منبع غنی از عنصر منیزیم هستند که در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون ،اسپاسم عضلات ، دیابت و پوکی استخوان نقش بسزایی دارند  کرفس، کاهو ،  اسفناج،  کلم بروکلی وانواع سبزی خوردن  از جمله سبزی های  برگ سبز می باشند. سبزی های قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی،  فلفل دلمه ای قرمز ،هندوانه و کلم بنفش دارای انواع مختلفی از فیتوکمیکالها می باشند.این مواد  اثر رادیکالهای آزاد را از بین می برند همچنین این سبزیجات دارای لیکوپن هستند. لیکوپین یکی از فیتوکمیکال هایی است که نقش بسزایی در پیشگیری از سرطان پروستات و بیماری های قلبی و عروقی دارد.

سبزی های خانواده کلم نیز از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. این سبزیجات در پیشگیری از سرطانها موثر هستند.ایندول موجود در انواع کلم دارای خاصیت ضد سرطانی است. از سبزیهای خانواده کلم می توان به کلم برگ، کلم  بروکلی، گل کلم و کلم بنفش اشاره کرد.

سبزی ها منبع غنی از ویتامین C  محسوب می شوند . این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان  نقش بسزایی در تقویت سیستم ایمنی ، ترمیم زخم ها و پیشگیری از سرطان  دارد.

۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۳۲