اخبار

15 پژوهشگر برگزیده کشور گرنت پژوهشی دریافت می‌کنند.

15 پژوهشگر برگزیده کشور گرنت پژوهشی دریافت می‌کنند.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی امروز در نشست خبری از اعطای گرنت پژوهشی به 15 پژوهشگر برگزیده خبرداد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست خبری هفته پژوهش و نخستین گردهمایی مدیریت استعدادها  با حضور نصرت‌الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در محل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی (بنیاد ملی علم ایران) امروز برگزار شد.
ضرغام در این نشست خبری با بیان اینکه در هفته پژوهش، پژوهشگران برگزیده از سوی وزارت علوم و بهداشت تعیین می‌شوند گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به ۱۵ نفر از این برگزیدگان گرنت پژوهشی اعطا می‌کند.
وی افزود: هماهنگی خوبی میان وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و معاونت علمی وجود دارد که این هماهنگی کمک بسیاری به بهره برداری از علم و فناوری در کشور می‌کند، البته در سال 2014 بر طبق اعلام موسسه تامسون رویترز صندوق بیشترین حمایت را از پژوهشگران و محققان کشور داشته است. این صندوق سعی کرده است که از ظرفیت‌های داخل و خارج کشور در جهت توسعه علم و فناوری کشور استفاده کند.

حمایت از رساله‌های دکتری
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی همچنین ابراز کرد: در حال حاضر ۷۸ هزار دانشجوی دکترا در کشور مشغول به تحصیل هستند که این صندوق برنامه دارد از رساله این افراد حمایت مالی کند بر این اساس صندوق به رساله‌های دکتری از 30 میلیون تومان کمک می‌کند و به تناسب استفاده بخش دولتی، خصوصی و عمومی جامعه این رقم تا 50 میلیون افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: در راستای حمایت از دانشجویان کارشناسی هسته‌های علمی را در دانشگاه‌ها راه اندازی می‎کنیم. همچنین صندوق تفاهمنامه‌های مختلفی با بنیادهای علمی دیگر کشورها از جمله بنیاد علم یاسا، روسیه، آلمان، اتریش و چین امضا کرده است. همچنین صندوق با حضور در نشستی در کشور استرالیا برنامه دارد عضو شورای پژوهش کشورها نیز شود.
وی با اشاره به اجرای دوره‌های پسادکترا در کشور گفت: این صندوق در سال جاری 800 تفاهمنامه با ارزش ۴۰ میلیارد تومان برای اجرای دوره‌های پسا دکترا با وزارتخانه‌های بهداشت، علوم و نیرو امضا کرده است.

بنیاد حامیان توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری راه‌اندازی می‌شود
ضرغام با اشاره به راه اندازی بنیاد حامیان توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران اظهار کرد: به منظور استفاده از ظرفیت های انسانی و مالی کشور، بنیاد حامیان توسعه پژوهش فناوری و نوآوری با استفاده از افراد خیر راه اندازی خواهد شد که ۲۰ عضو هیات موسس خواهد داشت که پس از تصویب اساسنامه این بنیاد در هفته آینده هیات امنا، هیات مدیره و مدیرعامل این بنیاد تعیین می‌شود.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران گفت: تا کنون۳۰ کرسی پژوهشی به پژوهشگران کشور اعطا شده است که این رقم تا پایان سال جاری دو برابر خواهد شد که اساتید دریافت کننده کرسی پژوهشی ۱۰ سال مورد حمایت مالی برای انجام پژوهش و تحقیقات قرار می‌گیرند.
ضرغام اظهار کرد: این صندوق به منظور افزایش دارایی‌های فکری از ثبت اختراع دانشگاهیان و غیردانشگاهیان حمایت صددرصدی می‌کند همچنین ثبت اختراع ایرانیان خارج از کشور از دیگر برنامه‌های صندوق است.
وی همچنین درباره تغییر نام صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی به بنیاد ملی علم ایران گفت: تغییر نام این صندوق به بنیاد ملی علم ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است اما همچنان منتظر ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم.

۲۳ آذر ۱۳۹۴ ۱۱:۳۴