اخبار

راهکار درمانی ویژه با بررسی DNA بیمار

راهکار درمانی ویژه با بررسی DNA بیمار
شرکت ای‌بی‌ام (IBM) قصد دارد از ابرکامپیوتر واتسون برای درمان بیماران سرطانی استفاده کند. این دستگاه با بررسی دی‌ان‌ای بیمار و همچنین با توجه به اطلاعات مقالات پزشکی راهکار درمانی ویژه برای هر بیمار ارائه می‌دهد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت ای‌بی‌ام (IBM) اعلام کرد که این شرکت قصد دارد از ابرکامپیوتر خود، موسوم به واتسون، برای تعیین گزینه‌های درمانی بیماران سرطانی استفاده کند. قرار است که از واتسون برای توالی‌سنجی دی‌ان‌ای بیماران استفاده شود. با استخراج اطلاعات دی‌ان‌ای بیمار، می‌توان گفت که چه نوع درمانی برای بیمار بهتر است. در حال حاضر برای توالی‌سنجی دی‌ان‌ای چند هفته زمان نیاز است که با این دستگاه می‌توان این زمان را به چند دقیقه کاهش داد. این پروژه بخشی از پیشگامی سلامت واتسون است که برای بهبود فرآیند درمان راه‌اندازی شده است. پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 2015 این ابرکامپیوتر بتواند در برخی کلینیک‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

از واتسون می‌توان برای تشخیص جهش‌هایی که منجر به سرطان شده استفاده کرد. در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از بیماری سرطان رنج می‌برند که برای برخی از آنها روش‌های رایج جوابگو نیست و باید به سراغ ژن‌درمانی رفت که فرآیندی بسیار زمان‌بر بوده و به اطلاعات ژنتیکی زیادی نیاز دارد.
واتسون می‌تواند با سرعت بالایی اطلاعات مورد نیاز را فراهم کرده و دید جامعی از جهش‌هایی که منجر به سرطان شده ارائه دهد. پزشکان می‌توانند در مدت چند هفته با بررسی این اطلاعات و مطالعه مقالات پزشکی راهکار درمانی مناسب برای هر بیمار را مشخص کنند. واتسون در مدت چند دقیقه می‌تواند هم اطلاعات ژنتیکی فرد را ارائه دهد و هم ماحصل بررسی مقالات و گزارشات پزشکی را جمع‌بندی کرده و به صورت گزارش جامع به پزشکان ارائه دهد.
در این برنامه همکاری مشترک، از آخرین دستاوردهای ای‌بی‌ام در بخش تحلیل داده‌های ژنتیکی استفاده شده است. این ابزار در کنار توانمندی‌های شناختی واتسون می‌تواند اطلاعات مختلف را کنار هم قرار داده و در نهایت برای بیمار دستورالعمل اجرایی ارائه کند.

۲ اَمرداد ۱۳۹۴ ۲۲:۲۲