اخبار

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان: دانشگاه مهندس پرور، دیگر جوابگو نیست

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان:  دانشگاه مهندس پرور، دیگر جوابگو نیست
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: به دانشگاه نسل سوم رسیده‌ایم و باید این مسیر را طی کنیم و این راه جز با جمع نوآوری و کارآفرینی برای خلق ثروت طی نمی‌شود.

مهدی کشمیری  در مراسم افتتاحیه مرکز رشد و گالری دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه کارهای بزرگ در مجموعه‌های کوچک نیز انجام شده است، اظهار کرد: کره جنوبی و غنا در دهه 60 میلادی از نظر توسعه‌یافتگی در یک سطح بودند، اما اکنون کره جنوبی با دنبال کردن علم و نوآوری به جایگاه بسیاری بالاتری نه تنها نسبت به غنا بلکه نسبت به سایر کشورها رسیده است.

وی افزود: 55 درصد نوآوری‌های دنیا و 55 درصد نوآوری‌های شرکت‌های بزرگ مرهون همکاری شرکت‌های کوچک است بنابراین باید از شرکت‌های کوچک حمایت کرد. مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری زیرساختی برای توسعه این شرکت‌ها هستند.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: دانشگاه مهندس پرور دیگر جوابگو نیست بلکه دانشگاه مؤسس محور می‌خواهیم، شهرک صنعتی نمی‌خواهیم بلکه پارک علم و فناوری می‌خواهیم و وظیفه پارک رسیدن به ثروت از طریق دانش است.

کشمیری اضافه کرد: دانشگاه نسل اول صرفاً آموزشی بود، در دانشگاه نسل دوم علاوه بر آموزش به پژوهش نیز اهمیت داده شد و در دانشگاه نسل سوم خلق ثروت نیز جزو وظایف دانشگاه‌ها قرار گرفت. دیگر به دانشگاه نسل سوم رسیده‌ایم و باید این مسیر را طی کنیم و این راه جز با جمع نوآوری و کارآفرینی برای خلق ثروت طی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در دانشگاه کارآفرین باید فرصت‌طلبی، فرصت شناسی و جسارت ورود به عرصه‌های جدید در نظر گرفته شود. نوآوری یعنی خلاقیت و اقتصادی کردن خلاقیت و بنابراین بحث تجاری‌سازی از ارکان اصلی دانشگاه نسل سوم قرار می‌گیرد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: در یک دانشگاه کارآفرین باید دانشجو فرصت‌های اقتصادی را بفهمد و بداند که چگونه ایده‌هایش را اقتصادی و از آن تولید ثروت کند. این امر به هیچ وجه بدین معنی نیست که آموزش و پژوهش را فراموش کنیم اما دانشگاه کارآفرین قدم تکمیلی است.

کشمیری با بیان اینکه کار مشترک را یاد نگرفته‌ایم و کار مشترک سخت است، افزود: باید رنگ و بوی شهر خود را به سمت رنگ و بوی جهانی ببریم. اصلی‌ترین بحث در اکوسیستم نوآوری است و فرهنگ و هنر، علم و تکنولوژی از شاخص‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی اضافه کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی 400 شرکت دانش‌بنیان را در خود جای داده و شش هزار نفر در آن مشغول به کار شده‌اند. هزار و 200 قرارداد نیز توسط شهرک بسته شده است و 50 کارگاه و صنعت تولیدی نیز ایجاد شده است.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: در هیات رییسه دانشگاه صنعتی اصفهان موافقت شد که 150 هکتار از زمین این دانشگاه به شهرک علمی و تحقیقاتی اعطا شود.

کشمیری افزود: مرکز رشد فرهنگ، هنر و رسانه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال راه اندازی است و با دانشگاه اصفهان مشارکت می کنیم تا پارک علوم انسانی راه اندازی کنیم.

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ۰۸:۴۹