اخبار

رئیس دانشگاه آزاد خبر داد ارتقای تعداد مراکز رشد دانشگاه آزاد به 150 مرکز تا دو سال آینده

رئیس دانشگاه آزاد خبر داد  ارتقای تعداد مراکز رشد دانشگاه آزاد به 150 مرکز تا دو سال آینده
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر دانشگاه آزاد 61 مرکز رشد با 451 شرکت و واحد فناور دارد که تا پایان سال 2017، این تعداد مرکز رشد به 150 مرکز و 800 شرکت دانش بنیان خواهد رسید.

دکتر حمید میرزاده امروز (شنبه) در اجلاس بین‌المللی موسسات آموزش عالی کشورهای جنوب شرق آسیا (آسایهل) با بیان اینکه آموزش عالی بر سر دوراهی قرار دارد، اظهار کرد: شرایط قرن جدید ما را مجبور کرده تا از نظر مالی در محیطی نا آرام و بی‌ثبات فعالیت کنیم، البته در گذشته دانشگاه‌ها به این اندازه با محدودیت منابع روبه‌رو نبوده‌اند.

وی با بیان اینکه در این اوضاع انتظارات فزاینده‌ای از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وجود دارد، ادامه داد: باید دانشجویان را برای آینده‌ای با ویژگی‌های جهانی بیشتر آماده کرد، البته در این میان دانشگاه‌ها با مساله تناسب برنامه‌های آموزشی، نگهداری تعداد دانشجو، فناوری‌های جدید، کیفیت آموزش و تدریس، توسعه مشارکت، تخصیص بودجه و... مواجه هستند.

میرزاده با بیان اینکه نباید مسائلی از قبیل مشارکت در پژوهش‌های نوین و فعالیت‌های تجاری دانشگاه‌ها به اقتصاد ملی را هم از نظر دور داشت، افزود: دانشجویان انتظار دارند دانش و مهارت‌هایی را کسب کنند تا بتوانند به آرزوهایشان تحقق بخشند و زندگی بهتری را برای خود و دیگران بسازند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌ها برای نیازهای دانشجویان به سرعت در حال رشد و توسعه هستند، افزود: موسسات نخبه گرا با ظرفیت‌های اندک از نظر محو می‌شوند و جای خود را به مراکز آموزشی برای عموم مردم می‌دهند که این تحول ماهوی در دانشگاه‌ها نیاز رو به رشد جامعه را حل کرده و آموزش عالی را در مقیاس بزرگ در دسترس دانشجویان متقاضی واجد شرایط قرار داده است، اما در عین حال در کنار مساله گسترش و توسعه مساله استانداردسازی و وضع مقررات سخت و محکم و مساله رتبه بندی دانشگاه هم همراه است.

وی افزود: در این کنفرانس نمایندگانی از دانشگاه‌های قاره‌های آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا گرد هم آمده‌اند تا چالش‌های پیش رو را مورد بررسی قرار دهند تا بتوان با دیدگاه‌های جدید حرکتی رو به جلو برای محققان نسل‌های آینده انجام دهند.

میرزاده با اشاره به تصویری از دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: دانشگاه آزاد 32 سال پیش به عنوان دانشگاهی مستقل در پاسخ به نیاز فزاینده آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی در کشور تاسیس شد و اکنون دارای بیش از 400 واحد دانشگاهی در کشور و چهار واحد خارجی در کشورهای انگلستان، امارات، لبنان و افغانستان است.

وی با بیان اینکه امروزه دانشگاه آزاد حدود 40 درصد از سهم آموزش عالی در ایران را داراست، تصریح کرد: با بیش از یک میلیون و 700 هزار دانشجو دانشگاه آزاد به بزرگترین دانشگاه ایران و یکی از بزرگترین دانشگاه‌های حضوری منطقه و جهان تبدیل شده است؛ اکنون بیش از پنج میلیون نفر فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد که 50 درصد از فارغ التحصیلان آموزش عالی ایران را تشکیل می‌دهند، مشاغل حرفه‌ای و اداری کشور را به عهده دارند که این امر نشانه سهم بزرگ دانشگاه در اقتصاد ایران است.

میرزاده ادامه داد: دانشگاه آزاد برای اولین بار دوره‌های دکتری پژوهش محور را علاوه بر دوره‌های دکتری آموزش محور راه‌اندازی کرده است؛ تا در راستای تحولات بین المللی در آموزش عالی و نقشه جامع علمی 15 ساله ایران برای آموزش علوم و فناوری که در سال 2009 به تصویب رسیده، موجبات ارتقای اقتصاد دانش بنیان شود و بودجه مصرفی تحقیق و توسعه کشور را به چهار درصد از GDP در سال 2030 افزایش دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه آزاد 61 مرکز رشد با 451 شرکت دانش بنیان دارد، خاطرنشان کرد: تا پایان سال 2017 این تعداد مرکز رشد به 150 مرکز و 800 شرکت دانش بنیان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این مراکز پژوهشگران ما را یاری می‌کند تا ایده‌های برتر خود را به کسب و کار سودده تبدیل کنند، اضافه کرد: دانشجویان خلاق ما را یاری می‌دهند تا فرصت‌های شغلی خلق کنند و همچنین کمک می‌کنند تا شرکت‌های ذی صلاح از امکانات آموزشی و پژوهشی موجود در دانشگاه بهره ببرند.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بیش از هفت هزار هیئت علمی در رشته‌های مختلف به صورت تمام وقت و پاره وقت دارد، افزود: این امر یک وضعیت فوق‌العاده در سطح جهانی و ملی است که امکان همکاری‌های این دانشگاه را با سایر دانشگاه‌های جهان برای انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و فناوری‌های مشترک هموار می‌کند.

وی با بیان اینکه حدود 500 هزار نفر در دوره‌های تحصیلات تکمیلی هستند، ادامه داد: این دانشجویان نقش برجسته‌ای در تولید علم و فناوری ایفا می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طرح راهبردی پنج ساله بین المللی دانشگاه را تدوین کرده‌ایم، اضافه کرد: تدوین چنین چیزی ما را یاری می‌دهد تا با همکاری با سایر موسسات به اهداف وسیع‌تر بین‌المللی دست یابیم که واحدهای خارجی دانشگاه آزاد بویژه واحد آکسفورد به همراه مرکز همکاری‌های بین المللی‌اش در خط مقدم فعالیت‌های بین المللی ما قرار دارند.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر عضویت در آسایهل عضو فعال بسیاری از سازمان‌ها و انجمن‌های بین المللی و منطقه‌ای است که این شامل فدراسیون دانشگاه‌های کشورهای جهان اسلام و هشت کشور در حال توسعه اسلامی D8 (مرکب از اندونزی، مالزی، پاکستان، بنگلادش، ترکیه، نیجریه، مصر و ایران) است که اخیرا دبیرخانه کشورهای D8 تاسیس یک دانشگاه بین المللی را به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار کرده و واحد آمل این دانشگاه این مسئولیت را پذیرفته است.

۳ خرداد ۱۳۹۴ ۰۷:۵۲