اخبار

ستاری:ایجاد اکوسیستم کارآفرین لازمه نگه داشتن نخبگان در کشور است

ستاری:ایجاد اکوسیستم کارآفرین لازمه نگه داشتن نخبگان در کشور است
دکتر سورنا ستاری عصر دوشنبه در مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی و اولین المپیاد دانشجویی طرح کسب و کار که در محل سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد،گفت: بحث اکوسیستم باید در کشور تغییر کند و اکوسیستم باید در حوزه کارآفرینی شکل گیرد.

وی افزود: بسیاری از عادات گذشته را باید کنار گذاشت و همه باید تحت تاثیر اکوسیستم کارآفرینی قرار گیرند
ستاری خاطرنشان کرد: اگر اکوسیستم کارآفرینی در کشور پایدار شود دیگر احتیاجی به پول دولت نیست به این صورت که سرمایه گذار ایده دانشجویان را استفاده می کند و شرکت های بزرگ در اطراف دانشگاه های قرار می گیرد و در آن زمان دانشگاه ها دیگر پول از دولت دریافت نمی کنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه پول دولت ما را معتاد می کند و معتاد به درآمد نفت می شویم، گفت: اقتصاد دانش بنیان یک تغییر فکری- ساختاری نیاز دارد که سعی کردیم زیرساخت های آن را در معاونت پیاده کنیم.
ستاری گفت: زیرساختی که در معاونت در این زمینه ایجاد شده بی سابقه است و تسهیلاتی در این خصوص در اختیار شرکت های دانش بنیان گذاشته شده و از تسهیلاتی که اخیرا اضافه شده این است که افراد شاغل در شرکت های دانش بنیان می توانند از تسهیلات سربازی استفاده کنند.
ستاری گفت: این تسهیلات همه در جهت ایجاد اکوسیستم کارآفرینی است و اگر جهت گیری دانشگاه ها به این سمت نباشد این اکوسیستم شکل نمی گیرد.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دولت باید در مرزهای دانش سرمایه گذاری کند و باید افتخارات ملی خود را با پژوهش توسعه دهد.
وی افزود: زمانی می توانیم نخبه ها را در کشور نگه داریم که اکوسیستم کارآفرین در کشور ایجاد کنیم زیرا با پول نمی توان نخبگان را نگه داشت و این کارآفرینی در شرکت های دانش بنیان اتفاق می افتد.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه با شرکت های دانش بنیان است که می توان نخبگان را در کشور نگه داشت، گفت: ما نباید فرهنگ اقتصاد نفتی ، فرهنگ خام فروشی و فرهنگ خام خواری را در کشور توسعه دهیم
ستاری گفت: از اقتصادی که پایه آن منابع زیرزمینی باشد نوآوری و کارآفرینی بیرون نمی آید و این روش ها باید عوض شود که تمام تلاش ما در معاونت علمی و فناوری در این حوزه متمرکزاست.
وی از برنامه های مفصلی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه دارد به حمایت از دانشگاه ها و جایزه های پنج درصدی مربوط به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: امسال تمرکز اصلی معاونت بر ایجاد بازار برای شرکت های دانش بنیان قرار دارد. این معاونت تلاش دارد که بازارهای بزرگ را برای شرکت های دانش بنیان ایجاد کند.
وی با تاکید بر اینکه اولویت اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال جاری بر ایجاد بازار برای شرکت های دانش بنیان قرار دارد گفت: بزرگترین مشکلی که در این حوزه داریم مشکلات فرهنگی و برداشت غلط ما از پژوهش است.
وی افزود: ما باید ثابت کنیم که پژوهش درآمدزاست و درآمد آن از هر چیز دیگر بالاتر است و اکوسیستمی کارآفرین در این بخش قابل تعریف است.
ستاری خاطرنشان کرد: پول دولت بزرگترین سمی است که در حوزه پژوهش وارد می شود.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد که کارآفرینان و فناوران نیز از این زیرساخت حمایت کنند و این فرهنگ را در داخل جامعه ترویج کنند.
ستاری گفت: ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک ابزار هستیم که می توانیم ایده های خوب را در حوزه پژوهش وارد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها باید نسبت به فارغ التحصیلان مسوول باشند گفت: دانشگاه ها باید فارغ التحصیلان خود را در فاصله زمانی دو تا پنج سال حمایت کنند تا در شرکت های خود فعالیت کنند و با آن شرکت ها مشارکت درآمدی داشته باشند و به این صورت درصدی از درآمد شرکت ها صرف هزینه دانشگاه ها می شود.

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ۰۹:۱۷