اخبار

ساخت نانوکامپوزیت سرامیکی برای تولید استخوان مصنوعی

ساخت نانوکامپوزیت سرامیکی برای تولید استخوان مصنوعی
پژوهشگران موسسه تحقیقاتی مواد پیشرفته مکزیک، با استفاده از نانوذرات موفق به تولید ترکیبات سرامیکی و زیست سازگاری شدند که می توان از آنها در ساخت دندان و استخوان مصنوعی استفاده کرد.
به گزارش گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این طرح یکی از طرح های پژوهشی این موسسه است که با هدف تولید موادی که بتوان از آنها در ساخت لوازم کاشتنی در بدن استفاده کرد، اجرا می شود. 

آنا ماریا از محققان این موسسه معتقد است که چالش اصلی در این مسیر، بهبود انطباق پذیری ساختار فلزات با بافت استخوانی انسان است. 

کامپوزیتی که محققان مکزیکی تولید کرده اند، دارای ساختار پیچیده ای است؛ از آنجایی که قرار است این مواد در زانو و آرنج استفاده شود، باید مقاومت مکانیکی بالایی داشته و در برابر خستگی مقاوم باشند. 

بنابراین محققان از یک آلیاژ تیتانیومی به عنوان پوشش این ماده استفاده کردند و در عین حال به دنبال استفاده از زیست ماده های پلیمری برای سازگارتر کردن این ترکیبات هستند.

ماریا در این مورد توضیح داد: مرحله بعدی اجرای این طرح تحقیقاتی سنتز کردن ترکیبات به دست آمده در محیط زنده و آزمایش بر روی آنها در محیط آزمایشگاهی است. همچنین باید آزمون های استاندارد برای تعیین انطباق پذیری این ترکیبات انجام شود.
۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ۱۰:۰۸