اخبار

بازیافت قطعات پلاستیکی بدون نیاز به آب و انرژی زیاد

بازیافت قطعات پلاستیکی بدون نیاز به آب و انرژی زیاد
یک شرکت مکزیکی به نام Ak Inovex سیستم جدیدی برای بازیافت پلاستیک ارائه داده که به آب نیازی ندارد و فقط نیمی از انرژی سامانه‌های بازیافت‌کننده کنونی را مصرف می‌کند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، گفته می‌شود این ماشین در عین حال، اقلام پلاستیکی جدیدی با همان کیفیت یا حتی بهتر از اشیای پلاستیکی قبلی ارائه می‌دهد.

چنین رویکردی می‌تواند به ارائه فرآیند دوستدار محیط زیست بینجامد که به طور قابل‌توجهی ارزان‌تر از روش‌های موجود است.

فرآیند بازیافت پلاستیک، بطری‌های غیرقابل‌مصرف و اجسام دیگر را به اشیای کارآمدی تبدیل می‌کند و به تولید همه اقلام از لباس‌های پلی‌استر گرفته تا الیاف چاپ سه‌بعدی و حتی سوخت دیزلی کمک می‌کند. با این حال، فرآیندهای کنونی زمان‌بر و انرژی‌بر هستند و میزان آب زیادی را حین بازیافت مصرف می‌کنند. این آب برای شستن اجسام پلاستیکی و پاک‌کردن ناخالصی‌های آن‌ها و تجزیه‌کردن‌شان به کار می‌رود.

سیستم جدید، می‌تواند اجسام پلاستیکی بازیافتی را به اشیای جدید تبدیل کرده و این کار را بدون نیاز به دماهای زیاد و آب انجام می‌دهد. این فناوری از دیواره‌های ویژه‌ای بهره می‌برد که پلاستیک را به شکل مطلوب جدید قالب‌بندی کرده و همزمان اجسام جدید را خنک می‌کند.

این ابداع قادر به تولید پلیمرهای «پلی‌استایرن»، «استایرفوم» و «آکریلونیتریل بوتادین استایرن» است که این مولفه‌ها در مجموع، 90 درصد تمامی پلاستیک‌ها را تشکیل می‌دهند.

گفته می‌شود فناوری جدید کوچک‌تر از ماشین‌های بازیافت‌کننده کنونی است و فضای کمتری اشغال می‌کند.

شرکت مکزیکی به دنبال گسترش‌دادن توانایی‌های بازیافتی نمونه اولیه سیستم جدید است.

۱۷ دی ۱۳۹۳ ۰۹:۴۳