اخبار

ربانی خبر داد: استفاده از نور در مهندسی پزشکی و چشم پزشکی اصفهان

ربانی خبر داد: استفاده از نور در مهندسی پزشکی و چشم پزشکی اصفهان
عضو کمیته علمی همایش نور در پزشکی اصفهان گفت: در حال حاضر بدنبال استفاده از انرژی نور در مهندسی پزشکی و چشم پزشکی هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر ، حسین ربانی ظهر امروز در همایش نور در پزشکی که در دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: دانشکده فناوری های نوین دانشگاه با همکاری سازمان یونسکو، به مناسبت نامگذاری سال جاری تحت عنوان سال نور اقدام به برگزاری همایش یک روزه‌ «نور در پزشکی» کرده است.

وی بیان داشت: جدیدترین پژوهش انجام گرفته در بخش نور با نام آنالیز تصاویر چشم و آینده چشم انجام گرفته است.

عضو کمیته علمی همایش نور در پزشکی خاطرنشان کرد: در گذشته لایه‌های چشم را به چند قسمت مختلف تقسیم بندی می‌کردند اما امروزه و با بهره‌گیری از این روش لایه‌های چشم را بیرون آورده و با آنالیز آنها برای درمان بهتر و موثرتر بیماری‌های چشم اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دانشکده فناوری‌های نوین شاخه‌های مختلف پزشکی مانند بیوالکتریک، بیومتریال و مهندسی بیمارستان آموزش داده می‌شود، اضافه کرد: به طور مثال در رشته بیوالکترونیک با بررسی و آنالیز سیگنال‌های نوری از آن‌ها برای ساخت تجهیزات ویژه استفاده می‌شود و یا با ساخت میکروسکوپ‌های ویژه با بهره‌گیری از این علم می‌توان تمام فرآیندهای سلولی و میکروسکوپی را به صورت الکترونیک و مکانیکی پردازش کرد.

ربانی با اشاره به بخش درمانی آلتروماسکوپ در چشم پزشکی، گفت: با بهره‌گیری از این روش می‌توان با عکس‌برداری ویژه از چشم تمام لایه‌های چشم به ویژه لایه‌های درونی آن را مورد بررسی قرار داد و در صورت تشخیص بیماری بتوان بهتر و سریع‌تر آن را درمان کرد.

وی در مورد دیگر کاربردهای نور در پزشکی گفت: در بسیاری از سی تی اسکن‌ها از نور برای تشخیص استفاده می‌شود برای ساخت لیزر نیز می‌توان از نور در فرکانس ویژه‌ای بهره‌برد و در نهایت با تهیه لیزرها به درمان بیماری‌ها بدون عمل‌های جراحی پرهزینه پرداخت.

عضو کمیته علمی همایش نور در پزشکی با بیان اینکه از نور در بسیاری از زمینه‌های پزشکی استفاده می‌شود، اظهارداشت: مهمترین بخش‌های مورد استفاده نور در پزشکی در بخش ساختاری تلسکوپ‌ها و اپتیکی و حتی در بخش‌های نظامی است که در این حوزه‌ها ساختارهای مختلف نور را بررسی کرده و با بهره‌گیری از فیبرهای نوری و اِلمان‌هایی که دارند از آنها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

۱۱ دی ۱۳۹۳ ۱۷:۲۹