اخبار

رئیس مرکز علوم و فنون لیزر: ساخت 7 دستگاه لیزر پزشکی/ تولید انبوه تجهیزات لیزری

رئیس مرکز علوم و فنون لیزر: ساخت 7 دستگاه لیزر پزشکی/ تولید انبوه تجهیزات لیزری
رئیس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران گفت: در این مرکز موفق شدیم تاکنون هفت دستگاه لیزر پزشکی را تولید کنیم که این دستگاه‌ها، استانداردهای و تجزیه‌های فنی لازم را از مراجع مختلف دریافت کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن نبوی امروز در کنگره‌ تازه‌های لیزر پزشکی با اشاره به اینکه طی دهه‌های گذشته علوم و فنون لیزر سهم قابل توجهی در ایجاد تحول بنیادین در صنایع مختلف از جمله صنعت تجهیزات و ابزار پزشکی داشته، گفت: با ورود لیزر به قلمرو علوم پزشکی، بسیاری از محدودیت‌های جامعه پزشکی در درمان بیماران از جمله تشخیص امراض و جراحی مرتفع شده و با استفاده از دستاوردهای این فناوری نوین، بسیاری از بیماران در فائق آمدن بر تبعات و عوارض دوره درمان با مشکلات و چالش‌های کمتری مواجه شده است.

وی افزود: اکنون بیش از 50 سال از تولد اولین دستگاه لیزر که به دست دانشمند ایرانی «پروفسور علی جوان» ساخته شده، می‌گذرد و انتظار می‌رود که سهم ما در دستیابی به آخرین دستاوردهای این فناوری بیش از سطح فعلی باشد.

رئیس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران با بیان اینکه انتقال این فناوری به لحاظ ارزش و اهمیت کاربرد آن، با محدودیت‌های زیادی مواجه بوده، عنوان کرد: برخی از دستگاه‌های وارداتی به صورت محدود بدون انتقال دانش فنی و با وابستگی شدید به پشتیبانی و تامین قطعات یدکی در اختیار پژوهشگران و کاربران ایرانی قرار گرفته است. همچنین برخی از پزشکان به دلیل ناآشنایی با کارکردهای متنوع دانش لیزر، بیشتر در محدوده اپراتوری با گذراندن دوره‌های محدود و کوتاه مدت در این حوزه قرار گرفته‌اند.

نبوی با تاکید بر ضرورت آشنایی عمیق با این فناوری به صورت آکادمیک و تدریس مبانی و کاربردهای این شاخه از دانش جدید، افزود: فناوری لیزر باید در دانشگاه‌های پزشکی در سطوح مقدماتی و پیشرفته آموزش داده شود.

وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی ایران در یک دهه گذشته به منظور تحقق اهداف نظام در حوزه سلامت، برنامه‌های کلان زیادی در این زمینه داشته است.

رئیس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران با تاکید بر اینکه خوشبختانه طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در زمینه فناوری لیزر صورت گرفته است، افزود: به عنوان نمونه می‌توان به برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت تامین رادیو داروهای مورد نیاز بیش از 140 مرکز درمانی در سطح کشور اشاره کرد.

نبوی یادآور شد: کارشناسان و متخصصان مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران به منظور تداوم بخشیدن به این رویکردهای اصولی در مجموعه صنعت هسته‌ای اجرای برنامه‌های تحقیقاتی گسترده‌ای را سامان داده و در این میان پژوهش در حوزه لیزرهای پزشکی با توجه به جایگاه ویژه آن در تامین اهداف و برنامه‌های کلان بخش سلامت به عنوان یک ماموریت راهبردی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه مرکز ملی علوم و فنون ایران هفت دستگاه لیزر پزشکی را ساخته است، گفت: ساخت لیزر «هولنیوم» و «هارمونیک دوم» و کاربرد جراحی جهت درمان پروستات و اجرای فرآیند سنگ‌شکنی، ساخت لیزر «آربیوم» و «دیودی» جهت استفاده در دندانپزشکی و همچنین ساخت لیزر «فرکشنال» برای یاری رساندن به روند درمان بیماری‌های پوستی و ساخت دستگاه لیزرتراپی جهت بکارگیری در فیزیوتراپی از آخرین دستاوردهای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران هستند.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر برنامه‌های کلان مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران، انتقال این فناوری‌ها به شرکت‌های دانش بنیان جهت تولید انبوه تجهیزات مورد نیاز جامعه پزشکی است.

نبوی همچنین با اشاره به اینکه در حال پیگیری تفاهم‌نامه‌های مشترک با این مرکز هستیم، خاطر نشان کرد: از این رو عقد تفاهم‌نامه‌های مشترک برای ایجاد ارتباط مستمر با مجموعه‌های تحقیقاتی و پژوهشی فعال در عرصه لیزر پزشکی از جمله انجمن علمی پزشکی لیزری ایران، مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی، شبکه تحقیقات لیزر در پزشکی و نیز مرکز کاربرد در پزشکی دانشگاه تهران جهت انجام پژوهش‌های مشترک در این زمینه در حال پیگیری است.

وی افزود: امیدواریم در سایه تعاملات در تثبیت جایگاه واقعی و شایسته لیزر در صنعت پزشکی کشور موفق شویم.

وی افزود: تا به امروز تولید لیزر را در دو مرکز دنبال می کردیم و چون مرکز ملی لیزر یک مرکز تجاری و تولیدی نیست  در زمینه تولید و فروش فعالیت نکرده است.

او در ادامه گفت: از این رو تصمیم گرفتیم که تکنولوژی محصولات در زمینه لیزر پزشکی را به شرکت های خصوصی انتقال دهیم و این شرکت ها بتوانند از تسهیلات برای تولید محصولاتشان استفاده کنند.

وی افزود: ما توان تولید لیزر دیودی را با طول موج های 940، 810 و 630 نانو متری داریم و می توانیم از این طول موج ها دستگاه های مورد نیاز پزشکان کشور را بسازیم.

نبوی اذعان داشت: این دستگاه هایی که مرکز قادر به تولید آنها است حتی از مشابه های خارجی بهتر و با کارایی بالاتر هستند که مورد تاکید پزشکان نیز قرار گرفته اند.

وی تاکید داشت: در حوزه لیزرهای هارمونیک دوم «حالت جامد» هر طول موجی را می توانیم در مرکز علوم و فنون لیزر ایران بسازیم و آمادگی داریم تولید این محصولات را به شرکت های نوپا با قدمت تولید تجهیزات پزشکی بدهیم.

رئیس مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران با اشاره به اینکه در مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران می توانیم دستگاه هایی در پالس های مختلف «پالس نانو، میکرو، میلی، پیکو» ثانیه را تولید کنیم ولی برای تولید این محصولات باید حمایت هایی صورت گیرد و نباید تنها سوددهی معیار حمایت های مالی باشد.

وی با بیان اینکه ممکن است 90 درصد طرح ها در این زمینه زمین بخورد افزود: ممکن است برخی طرح ها نتیجه ای ندهند ولی باید از آنها حمایت شود.
۱۱ دی ۱۳۹۳ ۱۷:۲۶