اخبار

ضرغام عنوان کرد؛ حمایت از 3 هزار پروژه تحقیقاتی و اعطای 10 پژوهانه به 30 پژوهشگر

ضرغام عنوان کرد؛ حمایت از 3 هزار پروژه تحقیقاتی و اعطای 10 پژوهانه به 30 پژوهشگر
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی گفت: در هفته پژوهش ۱۰ گرنت ۳۰ میلیون تومانی به پژوهشگران برتر جوان اعطا می‌شود.
به گزارش از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر نصرت‌الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه صنعتی شریف در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در نظر داریم در هفته پژوهش به پژوهش‌گران برتر جوان 10 گرنت 30 میلیون تومانی اعطا کنیم.
وی افزود: 6 نفر از وزارت علوم، 3 نفر وزارت بهداشت و یک نفر از فرهنگستان علوم از سوی این نهادها به صندوق معرفی می‌شوند که تا هفته آینده این گرنت به آن ها ارائه می‌شود. در کل باید اشاره کرد که افراد از هر رشته و در هر زمینه فعالیتی که باشند می توانند از دریافت گرنت بهره مند شوند و تحت حمایت قرار گیرند.
ضرغام عنوان کرد: این صندوق تاکنون 3 هزار پروژه تحقیقاتی را حمایت کرده‌است، بنابراین یک درصد تولید علم کشور از سوی صندوق حمایت می‌شود که 267 دستاورد فناورانه و 38 پتنت بوده است.
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در اشاره به روند اعطای گرنت در طول سال بیان کرد: روند سابق به این شکل بوده که فرد به عنوان پژوهشگر برتر درخواست گرنت داشته است و با توجه به رزومه اش و برخوردار بودن از شرایط و اعتبار لازم موفق به دریافت این امتیاز می شده است اما در حال حاضر این سفارش به نوعی از طرف خود ما بوده است و تا حدودی روند آن تغییر کرده است. در کل بحث گرنت را ما همیشه داشته ایم و جزو کارهای روزمره ای است که در صندوق انجام می شود. 
وی در زمینه اولویت صندوق در ارائه گرنت به پژوهشگران تصریح کرد: ما 13 کارگروه داریم که یک مورد از آن به گروه علوم پایه ، یک مورد به گروه فنی مهندسی، و به همین ترتیب به کشاورزی، آلودگی ها و بحث زیست محیطی، معارف و علوم انسانی، اقتصاد و... اختصاص دارد. ترتیب بندی بیانگر این است که در همه رشته ها کار انجام می شود.
ضرغام در پاسخ به این سوال که آیا تغییر نام صندوق به بنیاد علم ایران در سیاستگذاری ها و برنامه های صندوق تغییراتی را به دنبال داشته اظهار کرد: فعالیت هایی که پیش از این صندوق انجام می داده است در همان چارچوبی صورت می گرفته که در بنیادهای علم دنیا انجام می شده است. البته تغییر این عنوان برای صندوق به فال نیک گرفته می شود زیرا همه این فعالیت هایی را که بنیادهای علم دنیا انجام می داده اند را ما نیز پبش از این انجام می دادیم و به یقین روند و شکل فعالیتی صندوق بهتر هم خواهد شد.
پژوهانه (گرنت) اعتباری پژوهشی است که به پژوهشگران برتر جهت انجام برنامه های تحقیقاتی در زمینه خاص اعطا می شود. 
۲۳ آذر ۱۳۹۳ ۰۷:۰۴