اخبار

آغاز هفته پژوهش از امروز؛ امروز زنگ پژوهش به صدا در می‌آید/ معرفی ۳ استان برتر در حوزه پژوهش

آغاز هفته پژوهش از امروز؛ امروز زنگ پژوهش به صدا در می‌آید/ معرفی ۳ استان برتر در حوزه پژوهش
پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی از یکشنبه ۲۳ آذرماه ، اولین روز پژوهش و با ارائه دستاوردهای پژوهشی دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی کشور آغاز به کار می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان متولی برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری در کشور، جهت استفاده مطلوب تر از دستاوردهای پژوهشی و فناوری های تولید شده، با ایجاد فضای رقابتی، پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری را برگزار می کند.

هفته ملی پژوهش و فناوری با حضور دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، مراکز پژوهش دولتی و خصوصی، واحدهای تولیدی و صنعتی، موسسات دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران از تاریخ ۲۳ الی ۲۶ آذر ماه برگزار می شود.

از آنجایی که هفته پژوهش، ملی است، نمایشگاه دستاوردها در هر حوزه ای، در ۳۱ استان کشور با ریاست استاندار و دبیری رئیس دانشگاه جامع همان استان یک هفته زودتر از زمان برگزاری نمایشگاه در تهران از پانزدهم تا بیستم آذرماه برگزار شده است.

 همزمان با پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، یازدهمین فن بازار کشور، شانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی، پانزدهمین جشنواره تقدیر از پژوهشگران برتر، چهل و ششمین اجلاس معاونین پژوهشی و فناوری دانشگاه ها، مراکز پژوهش و فناوری سراسر کشور نیز برگزار می شود.

هدف اصلی از برگزاری هفته پژوهش، ارائه توانمندی ها در جامعه، توسط پژوهشگران است تا با نزدیک کردن تقاضا و عرضه به یکدیگر، متقاضیان پژوهش ها و ایده ها یکدیگر را بشناسند. همچنین نمایشگاه در قالب هفته پژوهش با شناسایی و معرفی توانایی پژوهشگاه ها، معرفی پژوهشگران برتر، ایجاد زمینه تجاری سازی یافته های پژوهشی، فن بازار و تعامل پژوهشگران با صنعتگران را محقق می کند.

شناسایی توانمندی‌های پژوهش و فناوری مراکز تحقیقاتی، شناسایی و معرفی پژوهشگران و فناوران برتر، تجاری‌سازی یافته‌های پژوهش و فناوری، فراهم کردن فضای همکاری بین پژوهشگران و فناوران، برقراری ارتباط مراکز صنعتی و تولیدی با مراکز تحقیقاتی و نهادینه کردن پژوهش و فناوری در سطح جامعه از جمله اهداف ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری کشور در سال ۱۳۹۳ است.

اقتصاد دانش بنیان شعار هفته پژوهش

شعار ملی هفته پژوهش و فناوری در سال ۹۳ «پژوهش و فناوری، پیشروان اقتصاد دانش‌بنیان» است. در این دوره از نمایشگاه ۲۰۰ غرفه وجود دارد که پیش بینی می شود ۴۰۰ محصول و دستاورد در این غرفه ها ارائه شود. لازم به ذکر است که محصولات پژوهشی تقاضا محور در حوزه های مختلفی در نمایشگاه نیز وجود دارند. همچنین ۱۰۰ غرفه مربوط به حوزه فن‌بازار، ۴۵ غرفه مربوط به دانشگاه‌ها، ۳۰غرفه مربوط به پژوهشگاه‌ها و بقیه غرفه‌ها مربوط به دستگاه‌های اجرایی هستند.

بخش عمده ای از فضای نمایشگاه به فن بازار اختصاص دارد که با هدف ایجاد بستر مناسب برای همکاری صنایع دولتی و خصوصی با پژوهشگران و فناوران مراکز دانشگاهی و موسسات پژوهشی در سراسر کشور برگزار می شود.

روز شمار هفته پژوهش 

جلال بختیاری - دبیر ستاد هفته ملی پژوهش به خبرنگار مهر گفت: اولین روز هفته ملی پژوهش با نام "پژوهش، فناوری و مدرسه" نامگذاری شده که زنگ پژوهش در ساعت ۷:۳۰ صبح روز ۲۳ آذر ماه در دبیرستان فلسطین، با حضور وزیر کشور، وزیر آموزش و پرورش به همراه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به صدا در می آید. روز دوم از هفته پژوهش با عنوان "پژوهش، فناوری و صنعت" در محل نمایشگاه از ساعت ۹ صبح  آغاز به کار می کند، که در این روز از صنعت گران برتر با حضور وزیر صنعت تقدیر به عمل می آید. علاوه بر آن در این روز افتتاحیه استارت آپ صنایع غذایی با حضور صاحبان ایده های نو در زمینه های تخصصی شروع می شود.

معرفی استانهای پژوهشی برتر 

بختیاری با بیان اینکه روز سوم، روز"پژوهش و فناوری و دانشگاه کارآفرین" مشخص شده است، عنوان کرد: در این روز از پژوهشگران برتر با حضور رئیس جمهور، در سالن اجلاس سران تقدیر می شود. علاوه بر تقدیر از پژوهشگران برتر، اجلاس معاونان پژوهشی و جشنواره خوارزمی در این روز برگزار می شود، در روز آخر، روز "پژوهش و فناوری و اقتدار ملی" اختتامیه نمایشگاه برگزار می شود و در مراسم اختتامیه، ۳ استان از سوی وزارت کشور به عنوان استان های برتر در حوزه پژوهشی تقدیر می شوند.

دبیر ستاد هفته ملی پژوهش اظهار داشت: در حاشیه نمایشگاه برنامه های جنبی از جمله  "همایش بتن" برگزار می شود که از دانشجویان خلاق در زمینه ساخت دستاوردهای بتنی تقدیر می شود. ۸۰۰ دانشگاه و موسسه از نمایشگاه های  سراسر کشور در پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی امسال حضور دارند و دانشگاه آزاد نیز دستاوردهای خود را در پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی به نمایش می گذارد.

تقدیر از ۱۵ پژوهشگر برتر

در پانزدهمین جشنواره پژوهشگران برتر، از ۱۵ پژوهشگر برتر تقدیر به عمل می آید.

تجاری سازی ۵۳ درصد طرح‌های برگزیده در شانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی

همچنین در پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی وزارت علوم شانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در دو بخش "دانش‌آموزی و دانشجویی" برگزار می‌شود. برگزیدگان جشنواره جوان خوارزمی امسال تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار می‌گیرند و می توانند از تسهیلات "ادامه تحصیل بدون حضور در آزمون" بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند.

تحقیقات علوم انسانی در هفته پژوهش

در این نمایشگاه فضای جداگانه ای برای علوم انسانی ایجاد شده تا زمینه های ایجاد ایده‌های فناورانه و پژوهشی بررسی شود.

برگزاری مسابقات برای دانش آموزان

در پانزدهمین نمایشگاه هفته پژوهش مسابقاتی با محوریت آموزش و پرورش برگزار می شود تا فرهنگ پژوهشی در دانش‌آموزان ایجاد شود.

۲۳ آذر ۱۳۹۳ ۰۶:۵۸