اخبار

به همت شرکت های فناور؛ داروهای گیاهی به کشورهای همسایه صادر می‌شود

به همت شرکت های فناور؛ داروهای گیاهی به کشورهای همسایه صادر می‌شود
یک شرکت فناور ایرانی توانسته است پس از بومی سازی داروهای گیاهی مورد نیاز کشور، نمونه سازی تجاری کند و اکنون آماده است این محصولات را به خارج از کشور صادر کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، غلامرضا امین مدیرعامل شرکت یاس دارو با اشاره به وضعیت صادرات محصولات دانش بنیان اظهار کرد: شرکت یاس دارو تلاش هایی را در راستای گسترش صادرات داروهای گیاهی انجام داده و هم اکنون درصدد یکسان کردن خود با قوانین و مقررات کشورهای مذکور است تا بازار آن ها خواستار محصولات شرکت شوند. امید می رود که در سال آینده بتوانیم این صادرات را با موفقیت انجام دهیم.
وی ادامه داد: قابل ذکر است که تولید این محصول در کشور صرفه جویی در ارز را به دنبال داشته است و این داروها در حقیقت همان داروهایی هستند که تا قبل از این وارد ایران می شدند و ما با تولید آن ها در کشور توانستیم یک گام کوچک و حداقلی را برداریم.
امین خاطر نشان کرد: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون تولید سالانه را در این شرکت شاهد هستیم.

بومی سازی داروهای گیاهی
مدیرعامل شرکت یاس دارو در ارتباط با میزان رقابت پذیری محصولات این شرکت با نمونه مشابه خارجی آن گفت: با تولید محصولات شرکت توانسته ایم آن ها را بومی سازی کنیم و دانش فنی آن را به نحو احسن به کار گیریم. بنابراین پس از بومی سازی محصول و نمونه سازی آن تلاش لازم را به کار گرفته ایم تا بدون هیچ گونه وابستگی به خارج از ایران تولید داخلی داشته باشیم. 
وی فعالیت شرکت یاس دارو را در زمینه تولید دارو با منشا گیاهی دانست و در توضیح روند تولید محصول این شرکت بیان کرد: باید توجه داشت که کار تولید دارو به صورت تولید خارج از کاخانه انجام می شود بنابراین دانش اصلی متعلق به ما است و شرکت در بخش تحقیق و توسعه خود تلاش دارد تا دانش مذکور را توسعه دهد و به جایی برساند که به تجاری سازی آن منجر شود. 
این استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: در این مرحله لازم است از وزارت بهداشت و درمان موافقت اصولی کار گرفته شود که خود طی یک پرونده ای اجرا می شود. پس از صدور مواففقت اصولی، دوباره باید تدارکات این که محصول در چه مکانی تولید شود، فراهم و به وزارتخانه اعلام شود. 
وی افزود: در نهایت پس از موافقت با مکان معرفی شده که به طور قطع باید یکی از کارخانجات داروسازی مورد قبول وزارت بهداشت درمان باشد، پروانه ساخت آن دارو برای شرکت صادر می شود که توسط آن پروانه مجوز لازم برای تولید به دست می آید و طی همان قرارداد با کارخانجات داروسازی موجود، محصول مورد نظر در آن جا تولید می شود و سپس به قسمت پخش های دارویی و از آن طریق به داروخانه ها رفته و در نهایت به دست مردم می رسد.
دکتر امین تصریح کرد: یکی از مزایای داروها با منشا گیاهی این است که همه موارد آن در ایران وجود دارد و وابستگی به خارج از کشور مشاهده نمی شود و صد البته که برای ساخت آن ها به گیاه دارویی مربوطه آن به شدت نیاز است.

میزان اشتغالزایی تولیدات یاس دارو
مدیرعامل یاس دارو در اشاره به میزان اشتغالزایی تولیدات شرکت یاس دارو گفت: این قسمت به طور قطع وسعت ایجاد کار و فرصت های بسیار زیادی اعم از کشت،فرآوری، برداشت و آماده سازی را فراهم می کند و همه این ها مشاغل مختلفی را به دنبال دارد و توانسته است ظرفیت های خالی صنایع دارویی کشور را پر کند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در مرحله ساخت دارو در زمینه دارویی میزان اشتغال بسیار بالایی قابل رویت است و همچنین پس از پروسه تولید، محصول مورد نظر به شرکت های پخش می رود و با توجه به بزرگی این شرکت ها تعداد زیادی پرسنل در آن ها مشغول به کار هستند و در نهایت نیز همین مسئله را در داروخانه ها می توان مشاهده کرد. چنانچه به زنجیره این کار بنگریم اشتغالزایی بسیار بالایی را هم قبل از خود و هم بعد از خود به دنبال دارد.

حمایت های بی نظیر معاونت علمی
این استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در پیشبرد امور موثر دانست و عنوان کرد:حمایت های معاونت تاکنون بی نظیر بوده است زیرا بدون دریافت هیچ گونه وثیقه، سند یا چک و سفته ای کمک های مالی بدون بهره ای را به شرکت اعطا کرده است و ما توانسته ایم 2مرتبه از این فرصت استفاده کنیم که این امر باعث شد تا بتوانیم مشکلات شرکت را در جاهایی که برای سرمایه در گردش با مانع برخورد کرده بودیم حل کنیم.

توقف سرمایه مانعی بر سر راه شرکت های دانش بنیان
وی با اشاره به این مطلب که هرکاری در هنگام عملی شدن با یکسری موانع روبرو می شود اظهار کرد: به عنوان مثال پروسه گرفتن نام دارو به هیچ عنوان ارتباطی به وزارت بهداشت و درمان ندارد بلکه به سازمان مالکیت های صنعتی برمی گردد که بایستی از آن طریق اقدامات لازم صورت بگیرد. این امر یک پروسه طولانی را به دنبال دارد و باید اسامی را عنوان کنیم که البته گاهی این سازمان اسامی را معارض می داند و نوبت های طولانی برای این کار گذاشته می شود. از آن طرف هم پروسه بررسی این پرونده ها مطرح است که در حال حاضر سرعت آن خیلی بالاتر رفته است.
امین در ادامه گفت:همچنین یک نابسامانی در تولید مواد اولیه مشاهده می شود و تفاوت قیمت هایی که در بازار موجود است تولیدکننده و استفاده کننده از این محصولات را به چالش می کشد و ممکن است که نتوانند این تغییر را تحمل کنند. در راستای همین موضوع این مسئله مطرح است که شرکت، فروشنده مستقیم نیست و باید از شرکت های پخش کمک بگیرد. شرکت های پخش نیز شرایط خاص خود را دارند و پس از 4 ماه باید خریدی که از شرکت کرده اند را برگردانند که متاسفانه در اکثر اوقات این اتفاق نمی افتد و به ماه های بعدی کشیده می شود.
این فعال حوزه فناوری گیاهان دارویی افزود: این توقف سرمایه برای شرکت های نوپا و دانش بنیانی که تازه در این زمینه ها پا گذاشته اند یک مشکل بزرگی را در این ایجاد می کند و نمی توانند دخل و خرجشان را با هم یکسان کنند زیرا گردش سرمایه آن چنانی ندارند و باید آن هایی که فروش می رود به طور مجدد در خط تولید برود. این مشکلات وجود دارد اما خوشبختانه مدیران خوش فکر هر روز یک راه جدیدی را برای این قضایا باز می کنند و مشکلات در حال برطرف شدن هستند.

یکسان سازی، شاه کلید اصلی حل مشکلات
مدیرعامل یاس دارو راهکار اصلی را یکسان سازی مسائل دانست و گفت: در صورتی که نیاز به کالایی داشته باشید باید در نظر بگیرد که مواد اولیه سامانی ندارند که بتوان از جای مشخصی آن ها را تهیه کرد. همچنین کالاهایی که از خارج ایران می آیند نیز بسیار متفرق هستند و قیمت های متفاوتی دارند که شما نمی توانید در مورد آن ها تصمیم بگیرید که با کدامیک کار کنید. به طور قطع علاوه برجنس، قیمت هم برای تولید کننده مهم است. از آن طرف هم بازار فروش مطرح می شود که آن هم اگر یک سازمان متمرکزی برایش ایجاد شود خیلی خوب است.
وی در ارتباط با تجارت خارجی ابراز کرد: این مورد از عهده خیلی از شرکت ها خارج است و یک سازمان یا ارگان سازوکار شده ای برای این کار لازم است. بنده فکر می کنم که چنانچه معاونت بتواند در این زمینه ها هم فعالیت هایی داشته باشد یا شرکت های دانش بنیانی وجود داشته باشند که بتوانند مسائل بازاریابی های خارجی را انجام بدهند خیلی موفقیت آمیز خواهد بود.
امین خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که ما اکنون با آن مواجه هستیم معرفی محصولات شرکت است که توسط یکسری از ویزیتورهای خود انجام می دهیم. البته این ها برحسب سلیقه انتخاب می شوند و فعالیت می کنند و بعد از مدتی هم می روند. متاسفانه در حال حاضر سازمانی که در این زمینه بتواند کار علمی انجام دهد نداریم و نیاز است شرکت های علمی دانش بنیانی در این زمینه فعال شوند. 

۷ آذر ۱۳۹۳ ۰۸:۰۰