اخبار

یک فعال حوزه فناوری: «عدم‌اعتماد به توان داخلی» مشکل سرمایه‌گذاری در حوزه علم است

یک فعال حوزه فناوری: «عدم‌اعتماد به توان داخلی» مشکل سرمایه‌گذاری در حوزه علم است
مدیرعامل یک شرکت حوزه فناوری عدم اعتماد و اعتقاد به توان داخلی را از جمله مشکلات سرمایه گذاران برای ورود به حوزه علم دانست و گفت: اعتماد به توان داخلی سد رونق بازار خارجی را در هم می شکند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد حق بین، مدیرعامل شرکت مولد علم، شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان را مراکزی خواند که به منظور توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری سازی تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر تشکیل می شود.
وی تنها راه به بازار رسانیدن محصولات شرکت های دانش بنیان را تجاری سازی محصولات آنها دانست و افزود: تجاری سازی فرایندی است که دانش تولید شده را به محصولات قابل عرضه در بازار تبدیل می کند.
این فعال حوزه فناوری تصریح کرد: مرحله اول برای جذب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در حوزه علم اعتماد سازی است. بالا بردن سطح آگاهی سرمایه داران از میزان توانمندی شرکت های دانش بنیان را نیز می توان به عنوان مرحله بعدی این فرایند برشمرد. 
حق بین عدم اعتماد و اعتقاد به توان داخلی را از جمله مشکلات سرمایه گذاران برای ورود به عرصه سرمایه گذاری در حوزه علم دانست و افزود: این مهم موجب شده است تا این افراد برای امور اجرایی کارخانه های خود به بازار خارجی اقبال بیشتر نشان دهند.
وی در ارتباط با میزان حمایت بخش دولتی از شرکت های دانش بنیان گفت: با توجه به رسالتی که پارک های علم و فناوری دارند انتظار ما از پارک دانشگاه تهران بیشتر است. ناگفته نماند چه در دولت قبلی و چه در فعالیت دولت حاضر شرکت های دانش بنیان مشمول دریافت کمک و حمایت از سوی نهاد ریاست جمهوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده اند..
این فعال حوزه فناوری همچنین ادامه داد: نوسانات ارزی به وجود آمده در کشور فرصت مناسبی بود که با توجه به گران شدن کالاهای خارجی، بخش خصوصی با توان بیشتر و ریسک پذیری بالاتر به سمت خرید کالای تولید داخل روی آورند این اتفاق تا حدودی به رونق بازارهای داخلی انجامید، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی به توانمندی محققان و تولیدکنندگان داخل کشور اشاره کرد و افزود: اگر امکان حضور و فعالیت در پروژه های بزرگ برای تولید کنندگان داخلی به وجود آید و اعتماد سرمایه گذاران داخلی جلب شود، می توان به کاهش فاصله موجود امیدوار بود.
حق بین شرکت های دانش بنیان در ایران را همچنان نوپا دانست و گفت: به این منظور برای شرکت مولد علم یک بازه 6 ماهه تا یک ساله ای را در نظر گرفته ایم تا با تلاش های مضاعف به نقطه مطلوب تری دست یابیم.
وی توسعه ارتباطات و چابک کردن تیم اجرایی شرکت های دانش بنیان جهت ارائه کارها در زمان مناسب را از جمله راهکارهای پیشرفت امور شرکت ها خواند و اظهار کرد: اگر موفقیت شرکت ها را به یک مثلثی تشبیه کنیم نیازسنجی مخاطبان در راس قرار دارد.
به اعتقاد حق بین متاسفانه در حوزه کارآفرینی هیچ ارتباطی بین افرادی که مشغول تحصیل در این حوزه هستند و پارک ها و مجموعه هایی که قرار است از این مجموعه های کارآفرین حمایت بکنند دیده نمی شود. به این معنی که یک فاصله زیادی بین این دو حلقه وجود دارد. بنابراین یک بخش کار حمایت از افراد تحصیل کرده در حوزه های مرتبط با کارآفرینی است که باید در دستور کار قرار گیرد. 
این فعال فناور در ادامه بیان کرد: استفاده از یک مدل حمایتی و به کارگیری پتانسیل پژوهشگران و محققان در این زمینه موجب تسریع در امور می شود. همچنین نیازمند طراحی مدل سازگار با شرایط کشور و بومی سازی آن هستیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
حق بین در بیان ارتباط میان شرکت دانش بنیان مولد علم با بازار سرمایه و سرمایه گذاران اظهار کرد: این شرکت با سرمایه داران بسیاری در ارتباط است، اما این به معنی سرمایه گذاری آنان در شرکت نیست. شرکت مولد علم در زمینه سیستم های خانه های هوشمند فعالیت می کند که جزو کارهای لوکس به شمار می آید و مخاطبان آن به طور عمده سرمایه داران هستند.
۲ آذر ۱۳۹۳ ۱۴:۵۴