اخبار

جوانسازی سلول‌های تولیدکننده انسولین با عروق جوان

جوانسازی سلول‌های تولیدکننده انسولین با عروق جوان
نتایج تحقیقات یک تیم بین‌المللی نشان می‌دهد، عروق مویرگی جوان قادر به جوانسازی سلول‌های تولیدکننده انسولین درون لوزالمعده است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، سلول‌های بتا در جزایر لانگرهانس قرار داشته و هورمون انسولین ترشح می‌کنند که نقش کلیدی در تنظیم قند خون ایفا می‌کند.

افزایش سن منجر به کاهش پیشرونده تنظیم قند خون شده و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

محققان موسسه کارولینسکا در سوئد با همکاری دانشگاه میامی میلر و محققان کره‌جنوبی در تحقیقات خود به نتایج مهمی دست یافتند که نشان می‌دهد، عملکرد سلول‌های بتا با افزایش سن کاهش پیدا نمی‌کند و برعکس، اختلال وابسته به سن عروق بر عملکرد سلول‌های لوزالمعده تأثیر می‌گذارد؛ این عروق وظیفه تأمین مواد مغذی و اکسیژن سلول‌های لوزالمعده را برعهده دارند.

«پراولوف برگرن» از مرکز تحقیقات دیابت در موسسه کارولینسکا و سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید کرد: نتایج بدست آمده در این تحقیق غیرمنتظره و در عین حال بسیار مهم است که تأثیر بسزایی در تحقیقاتی آتی دیابت دارد.

این نتایج نشان می‌دهد، سلول‌های بتا در موش و انسان حتی با افزایش سن دارای عملکرد مناسب هستند و جایگزینی عروق مسن در جزایر لانگرهانس با عروق مویرگی جدید، باعث بازگشت هموستاز گلوکز به حالت طبیعی می‌شود.

هدف قرار دادن التهاب و تصلب بافت‌ها در عروق خونی کوچک در سلول‌های لوزالمعده، نویددهنده روش جدیدی برای درمان اختلال در سطح قند خون مرتبط با افزایش سن محسوب می‌شود.

نتایج این تحقیق در مجله PNAS منتشر شد.

۲۸ آبان ۱۳۹۳ ۱۰:۰۱