اخبار

دکتر منطقی در نشست خبری: شبکه مگا پارک هوایی و هوانوردی ایجاد می‌شود

دکتر منطقی در نشست خبری: شبکه مگا پارک هوایی و هوانوردی ایجاد می‌شود
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد شبکه مگا پارک هوایی و هوانوردی خبر داد و گفت: هم اکنون 27 شرکت دانش بنیان هوایی و هوانوردی در کشور فعالند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دکتر منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران از فعالیت 27 شرکت دانش بنیان در این حوزه خبر داد و گفت: با احتساب این رقم هم اکنون در کشور 527 شرکت درزمینه هوایی و هوانوردی فعالیت می کنند.
وی از صادرات محصولات هوایی و هوانوردی این شرکت ها به کشورهای جنوب شرقی آسیا و آمریکای جنوبی اشاره کرد و افزود: عمده ترین صادرات محصولات هوایی ایران به آفریقا می باشد این در حالی است که تعدادی کشورهای اروپایی، کشورهای منطقه و CIS نیز خریدار محصولات هوایی و هوانوردی ایران هستند.
دکتر منطقی با بیان اینکه هم اکنون ایران اسلامی در مورد طراحی هواپیما در سه فاز به توانمندی های قابل توجهی دست یافته است، در تشریح این فازها گفت: هواپیماهای 2 تا 6 نفره، هواپیمای کلاس بیست تن و هواپیماهای با وزن بالاتر در این سه فاز قرار می گیرد و در حال حاضر گواهی نامه های بین المللی در این زمینه کسب شده و ما به دنبال ایجاد فرصت هایی برای همکاری های بین المللی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: صنعت هوایی و هوانوردی کشور در بخش طراحی و ساخت قطعات مورد نیاز پهبادها به خودکفایی رسیده است و می توان گفت بخش خصوصی در این زمینه توانمند ورود پیدا کرده است.

ایران در زمره سازندگان هواپیمای کلاس بیست تن قرار گرفت
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به توانمندی ایران در ساخت هواپیماهای مسافربری کلاس بیستم اشاره کرد و گفت: آخرین آمار به دست آمده حکایت از این دارد که هم اکنون بین 7 تا 10 کشور دنیا به این توانمندی دست یافته اند که ایران نیز در این تعداد قرار دارد.
به گفته وی با توجه به پرمصرف بودن هواپیماهای 150 نفره در دنیا و افزایش اقبال عمومی به استفاده از این نوع هواپیما متخصصان ایرانی در حوزه طراحی این هواپیما ورود پیدا کرده اند تا کشور در این زمینه بی نیاز شود. 
دکتر منطقی از تولید و ساخت 70 درصد اجزای توربین های مورد نیاز صنعت هوایی و هوانوردی در داخل کشور خبر داد و افزود: اجزای توربین های 10 تا 15 مگاوات نیز در اوایل سال آینده به صورت دانش محور در کشور تولید می شود.
وی تصریح کرد: در هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی عمده نیروی این ستاد بر 4 حوزه محصول، خدمات، شرکت های دانش بنیان و حوزه صادرات متمرکز است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حوزه محصول را به دسته بالگردها، پهپادها ی تجاری و هوانوردی عمومی تقسیم کرد و گفت: با توجه به اهمیت پهپادهای تجاری در سال 2025 متخصصان ایرانی نیز می کوشند تا در این زمینه ورود پیدا کنند چرا که از این طریق بیشتر مشکلات مرتبط با حوزه محیط زیست و بحران های حادثه خیز از این طریق برطرف می شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر چه 90 درصد تولید پهپادها به حوزه دفاعی مرتبط می شود اما از این پس تولید پهپادها تجاری شده و ما در این زمینه ورود پیدا خواهیم کرد.
دکتر منطقی از حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه هوانوردی عمومی در سطح کشور خبر داد و اذعان کرد: در نمایشگاه امسال توجه به شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه هوایی و هوانوردی بیشتر است چرا که این شرکت ها کارها را با هزینه کمتر و سرعت بیشتر انجام می دهند.

معرفی بخش فن بازار با محوریت ارایه توانمندی های دانشگاهی در حوزه هوایی
دکتر منطقی به معرفی بخش فن بازار با محوریت ارایه توانمندی های دانشگاهی در این دوره از نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی اشاره کرد و گفت: عمده فعالیت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در 4 زیرساخت مورد نیاز کشور متمرکز شده است، تا از این طریق به خودکفایی و توسعه صادرات دست یابیم. هم اکنون کشور ما در تامین مواد و قطعات صنایع هوایی و هوانوردی دچار مشکل است از این رو این ستاد با راه اندازی شبکه هایپر مارکت هوایی در زمینه رفع این نیاز ورود پیدا کرده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: با راه اندازی این شبکه شرکت های خصوصی به راحتی با یکدیگر ارتباط پیدا می کنند و توانمندی های یکدیگر را می شناسند.
وی با بیان اینکه ساخت محصولات مورد نیاز این صنعت نیازمند راه اندازی شبکه آزمایشگاهی است، گفت: این شبکه با انسجام بخشی به آزمایشگاه های فعال در حوزه هوایی و هوانوردی سعی در دستیابی به آزمایشگاه های توانمند با ضریب دقت بالا دارد.
دکتر منطقی از راه اندازی شبکه مگا پارک هوایی و هوانوردی خبر داد و تصریح کرد: این شبکه در بر گیرنده کلیه پارک های علم و فناوری فعال در حوزه هوایی و هوانوردی است.
وی با اشاره به تجربیات حاصل شده در حوزه هوایی و هوانوردی از راه اندازی شبکه علم و فناوری و نوآوری جامعه هوایی و هوانوردی به منظور اشتراک گذاری ایده ها و اطلاعات این حوزه خبر داد.

حضور تیم آکروباتیک هوایی لهستان در هفتمین دوره نمایشگاه 
در ادامه این نشست بیژن بنکدار، دبیر هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی از حضور بیش از 10 کشور اروپایی در این دوره از نمایشگاه خبر داد و گفت: از جمله این کشورها می توان به روسیه، اوکراین، امارات، ایتالیا، فرانسه و چین اشاره کرد.
به گفته وی امسال فضای نمایشگاه 20 درصد افزایش یافته است و هم اکنون غرفه داران در فضای 14 هزار متر مربعی اختصاص یافته به این نمایشگاه در حال آماده سازی دکوراسیون غرفه ها هستند. 
دبیر هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران رونمایی از طرح های جدید ارایه شده در صنعت هواپیمایی کشور را از جمله مزیت های برپایی این نمایشگاه برشمرد و گفت: اجرای نمایش های هوایی با حضور تیم آکروباتیک هوایی از کشور لهستان از جمله جذابیت های برنامه ریزی شده برای این نمایشگاه است.
وی خاطرنشان کرد: تیم آکروباتیک یادشده با 6 فروند هواپیمای جت ال 39 حرکات نمایشی گروهی و فردی خود را به نمایش می گذارند. همچنین نمایش هواپیماهای سبک و فوق سبک، چتر بازی، پاراموتور، کشتی هوایی، بالن و دیگر مجموعه های هوایی درمدت این چهار روز از برگزاری نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

پرنده دوزیست به اجرای نمایش می پردازد
بنکدار از اجرای نمایش هواپیمای دو زیست در این دوره از نمایشگاه خبر داد و گفت: با تدابیر اندیشیده شده این هواپیما به صورت نمایشی در یکی از روزهای برگزاری نمایشگاه بر دریا می نشیند.
بنکدار برپایی این نمایشگاه را نشان دهنده توان ملی کشور دانست و گفت: هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران کانون توجه بین المللی بوده و نماد ملی و اقتدار کشور را به نمایش خواهد گذاشت.
هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران از 27 تا 30 آبان در منطقه آزاد کیش برگزار می شود. علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اطلاع رسانی kishairshow.ir مراجعه کنند.

۲۵ آبان ۱۳۹۳ ۰۷:۲۰