اخبار

در جلسه کمیسیون هماهنگی و اجرایی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی عنوان شد؛ زیست‌فناوری باید تبدیل به یک مساله کشوری شود

در جلسه کمیسیون هماهنگی و اجرایی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی عنوان شد؛  زیست‌فناوری باید تبدیل به یک مساله کشوری شود
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید کاری کنیم که موضوع زیست فناوری تبدیل به یک موضوع کشوری شود و مشکلات این حوزه در سطح کشوری پیگیری شود.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جلسه کمیسیون هماهنگی و اجرایی ستاد توسعه زیست فناوری، تصریح کرد: قصد داریم در ترسیم برنامه ششم توسعه زیست فناوری را به نحوی مطرح کنیم که این موضوع در سطح کلان کشوری مطرح شود و مسوولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را با این موضوع آشنا کنیم.
وی افزود: به طور مثال زیست فناوری را در قالب کمیسیون های تخصصی مختلف مجلس می گنجانیم تا تنها کمیسیون آموزش و تحقیقات در گیر آن نباشد بلکه در تمام کمیسیون های ذیربط گنجانده شود به گونه ای که هر کمیسیونی که شکل می گیرد در ذیل آن حکم زیست فناوری نیز آورده شود.
قانعی با اشاره به اینکه کمیسیون های مختلفی در مجلس می توانند در این زمینه فعال باشند، گفت: کمیسیون محیط زیست، سلامت، صنعت و معدن و غیره باید درگیر موضوع زیست فناوری شوند تا با پیگیری بخش های مختلف حوزه زیست فناوری را کشوری کنیم.
وی همچنین بیان کرد: اگر مساله زیست فناوری به شکل کشوری درنیاید مشکلات این حوزه رفع نخواهد شد و نمی توانیم در این حوزه به پیشرفت و توسعه دست یابیم.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در باره برنامه ششم توسعه گفت: تلاش می کنیم چندان تغییری در ادبیات برنامه پنجم توسعه در حوزه زیست فناوری ایجاد نکنیم و دوباره همان احکام برنامه قبلی را با اصلاحاتی ادامه دهیم.
قانعی ادامه داد: نکته بعدی که در تدوین برنامه ششم توسعه مدنظر ما است این است که احکام اجرایی شدن هر ماده را نیز مشخص کنیم به گونه ای که تعیین شود اجرایی شدن هر کدام از مواد ذکر شده به چه احکامی نیاز دارد. به طور مثال اگر قرار است وزارت آموزش و پرورش در این حوزه ورود پیدا کند باید اسناد تحول این وزارت خانه را نیز ذکر کنیم مثلا اینکه ما در این حوزه نیاز به تربیت فناور داریم و برای اجرایی شدن آن چه باید بکنیم به این نحو احکام تبدیل به تکلیف می شوند.
وی با اشاره به اهمیت حوزه زیست فناوری در توسعه کشور بیان کرد: در حال حاضر برنامه ششم توسعه در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که با آنها اعلام کرده ایم در تدوین این سند ستاد توسعه زیست فناوری نیز حضور فعالی داشته باشد. 
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با اشاره به روند تدوین برنامه ششم توسعه، گفت: برای تدوین این برنامه ابتدا وضعیت موجود بررسی می شود و بعد از آسیب شناسی وضعیت فعلی، اولویت های مورد نیاز برای تغییر شرایط و ایجاد شرایط توسعه مشخص می شود و در نهایت نیز وضعیت مطلوب ترسیم خواهد شد.
وی در ادامه این جلسه با اشاره به نیاز کشور به تعریف استانداردهای زیست فناوری در کشور، خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای ایران در حوزه زیست فناوری تدوین استانداردهای زیست فناوری است که باید این استانداردها با توجه به شرایط کشور و دنیا تدوین شود. کارگروهی در حال بررسی این استانداردها است که باید تلاش کند بر اساس نیازهای بومی و شرایط بین المللی این استانداردها را تدوین کند و حتما در تدوین آنها از وزارت بهداشت نیز نظرخواهی کند.
قانعی با اشاره به اهمیت این استانداردها در سطح ملی، گفت: تدوین استانداردها در سطح بین المللی اهمیت دارد اما مهم ترین مساله در این حوزه، تدوین استانداردهایی در سطح ملی است تا هر شرکت یا تولید کننده ای را به کسب این استانداردها موظف کنیم.
۲۵ آبان ۱۳۹۳ ۰۷:۱۷