اخبار

به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی: سومین دوره آموزش تخصصی صنایع دریایی ویژه اهالی رسانه برگزار شد

به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی: سومین دوره آموزش تخصصی صنایع دریایی ویژه اهالی رسانه برگزار شد
سومین دوره آموزشی تخصصی صنایع دریایی در ادامه سلسله کارگاه آموزشی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری ویژه اهالی رسانه، از سوی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی برگزار شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ادامه برگزاری مجموعه دوره های آموزشی و توان افزایی اهالی رسانه و خبرنگاران حوزه علم و فناوری، با هماهنگی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و همکاری ستادهای توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی، سومین دوره آموزشی صنایع دریایی از سوی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
براساس این گزارش، مهندس عبدالله غلام ابوالفضل، دبیر فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مباحث دریانوردی و حمل و نقل دریایی و مزیت های آن در ایران گفت: حجم بنادری که در کشور وجود دارد ایران را به یک کشور دریایی تبدیل می کند اما متاسفانه سرمایه ها به سمت دریای کشور سرازیر نمی شود و تراکم سرمایه بسیار پایین است. به عنوان مثال یکی از بهترین شهرهای بندری کشور بندر عباس است اما هم تراکم جمعیت و هم تراکم سرمایه در آن بسیار پایین است که این عامل هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ امنیتی و سیاسی برای ایران ضرر دارد.
وی دریا را یک فرصت اقتصادی دانست و در خصوص صنعت گمرک دریایی و بنادر ادامه داد: بنادر ایران این ظرفیت را دارند که حجم بالایی از سرمایه مردمی را به خود جلب کند. زمانی ما در بنادر موفق می شویم که سرمایه های غیر دولتی را بتوانیم به بنادر سرازیر بکنیم. مدت زیادی است که پیشنهادهای بسیار خوبی برای توسعه جزایر به ما می شود و اگر این ها بتوانند فعال شوند مشکلاتی که در خصوص جزایر کشور وجود دارد از بین خواهد رفت. جزایر ما به طور عمده هم محروم هستند و هم توسعه یافته نیستند. ما بارها پیشنهاداتی را از طرف مجلس یا دولت مبنی بر اینکه راهکارهای حمایتی پیدا بکنیم تا کمک هایی به گمرکات و بنادر ما در جزایر مثل تنب بزرگ و تنب کوچک سرازیر شود.
مهندس ابوالفضل درادامه به صنعت کشتی سازی کشور به عنوان امری اشتغالزا و استراتژیک پرداخت و عنوان کرد: صنعت کشتی سازی ایران دارای پتانسیل بالقوه بسیار بالایی است. از جمله شناورهای ایران اراک و شناورهایی که صدرا در بوشهر ساخته است نماد این توان هستند.
وی افزود: باید تلاش شود تا این توان از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود در این صورت ایران نیز به قطب دریایی منطقه تبدیل خواهد شد زیرا دانش این صنعت در کشور وجود دارد.
دبیر فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی مجلس با بیان این مطلب که باید بین صنعت دریانوردی و کشتی رانی تفکیک قائل شویم اظهار کرد: کشور ما قبل از انقلاب از نظر دریانورد تحصیل کرده نیروهایش را برای آموزش به خارج از کشور اعزام می کرد اما بعد از انقلاب و به همت کشتیرانی جمهوری اسلامی مراکز آموزشی در کشور ایجاد شد و بازخورد این کار این بود که دهه80 به میزانی دریانورد تربیت شد که به مرز خودکفایی نزدیک شدیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل عدم حمایت، پرورش نیروی دریانورد مراکز آموزشی ما به شدت کاهش پیدا کرده است. با این همه نیاز به اشتغال در کشور و ظرفیت مراکز آموزشی که وجود دارد ما می توانیم تعداد زیادی دریانورد را آموزش دهیم و حتی صادرات نیروی انسانی هم داشته باشیم زیرا صادرات نیروی دریا نورد یک صنعت بسیار ارز آوری است. درخواست ما از وزارت علوم این است که حمایت بکند و وظیفه ذاتی خود را در این خصوص انجام دهد تا صنعت آموزش دریانورد یک روزی به همت شرکت های فعال کشتیرانی دوباره جان تازه بگیرد و ما نه تنها نیاز داخل را برآورده بکنیم بلکه به راحتی ما باید با این همه نیروی کار را به خارج نیز صادر کنیم.
نایب رئیس کشتی سازی اروندان همچنین اظهار کرد: در ادامه به رسالت بخش رسانه در صنعت دریانوردی اشاره کرد و گفت: با توجه به این که بخش دریایی کشور مغفول مانده است، رسانه وظیفه دارد که به بخش صنایع و فعالان اقتصادی کمک کند.
در ادامه این نشست، دکتر علی اصغر مجاهدی معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات به معرفی اجمالی ماهیگیری کشور نیز بیان کرد: به مبحث دریا در کشور ما به عنوان یک فرصت، کمتر توجه شده است و هنوز به توسعه لازم نرسیده ایم. 
وی ادامه داد: در ارتباط با مسئله دریا نیازمند توسعه جدی برای کشور هستیم و امیدواریم در برنامه ششم جای خالی که در این صنعت وجود دارد پر شود.
دکتر مجاهدی تعداد صیادان کشور را حدود 143 هزار نفر برشمرد و اظهار کرد: در حال حاضر حدود 5800 کیلومتر ساحل با احتساب جزایر در ایران وجود دارد و تعداد شناورهای صیادی ما به 117173 می رسد.
وی به بررسی روند رشد مصرف سرانه آبزیان در جهان و ایران پرداخت و عنوان کرد: مصرف سرانه ایران در حال حاضر 10 کیلو است و با آن چه در دنیا وجود دارد فاصله زیادی داریم اما در کل سرعت رشد کشور نسبت به آنچه در بیرون وجود دارد خوب بوده است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات در ادامه به معرفی انواع روش های صید پرداخت و تصریح کرد: از نظر مصرف در بخش کنسرو ایران در بین 7 کشور اول دنیا قرار دارد اما در مصرف کل رتبه خوبی نداریم.
وی افزود: سبد صیادی ما بسیار به صید تون وابسته است و در حال حاضر حدود 51 درصد صید کشور را تون ماهیان تشکیل می دهند. بنابراین این عرصه نیازمند یک مدیریت منطقه ای است و خوشبختانه یک کمیسیونی در این خصوص مشغول فعالیت است که نشان می دهد ما برداشت خوبی از این ذخیره داریم.
براساس این گزارش، مجموعه دوره های آموزشی و توان افزایی ویژه اهالی رسانه و خبرنگاران علم و فناوری با هماهنگی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و همکاری ستادهای توسعه فناوری راهبردی معاونت در راستای اجرای راهبرد نقشه جامعه علمی کشور امروز به پایان رسید.
۲۵ آبان ۱۳۹۳ ۰۷:۱۳