اخبار

دکتر ستاری در نوزدهمین نشست سراسری روسای بنیادهای نخبگان استانی: مکانیزم شناسایی نخبگان در بنیاد ملی نخبگان متحول می شود.

دکتر ستاری در نوزدهمین نشست سراسری روسای بنیادهای نخبگان استانی: مکانیزم شناسایی نخبگان در بنیاد ملی نخبگان متحول می شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان از تحول در مکانیزم های شناسایی نخبگان خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری در نوزدهمین نشست سراسری روسای بنیادهای نخبگان استانی که صبح پنج شنبه بیست و دوم آبان ماه در محل استانداری کرمان برگزار شد، با بیان اینکه در اقتصاد مبتنی بر نفت و معادن و به فرموده مقام معظم رهبری اقتصاد بچه پولداری نخبه لازم ندارد، تصریح کرد: 100 سال است که نفت را می فروشیم اما یک لایسنس نفتی نداریم بنابراین تغییر رویکرد در چنین اقتصادی خیلی سخت رخ خواهد داد.

دکتر ستاری با تاکید براینکه علم پایه ثروت است ، خاطرنشان کرد: بیشترین ارزش افزوده از تفکر بدست می آید تا فعالیت تجاری. البته بخشی از ثروت هم که از طریق تجارت بدست می آید مبتنی بر علم و دانش است. بنابراین باید زمینه های حضور نخبگان در اقتصاد و ایجاد این تغییرات فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه تغییرات اساسی در کشور نیازمند کمک دستگاه های اجرایی و قوای سه گانه است، افزود: دانشگاه ها در این رویکرد جدید نقشی بارزی دارند در حالی که هم اکنون تنها به افزایش کمیت توجه می شود و پروژه هایی که بین اساتید و دانشجویان در دانشگاه ها پیگیری می شود تطابقی با مشکلات کشور ندارند.

دکتر ستاری تاکید کرد: باید دانشگاه ها به این سمت حرکت کنند که بخشی ازدرآمد خود را از طریق قرارداد با صنعت و شرکت های دانش بنیان بدست بیاورند.

وی با بیان اینکه آیین نامه های بنیاد ملی نخبگان در حال تغییر است، گفت: بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان نخبه کسی  است که در جامعه تاثیرگذار باشد تا بتواند جهت گیری های اقتصاد را تغییر دهند که برای تحقق آن نخبگان باید هزینه بیشتری هم بدهند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه نباید به واسطه کسب رتبه برتر کنکور و المپیاد توسط یک مستعد نخبه نوازی کنیم،گفت: نباید امکانات و تسهیلات بدون زحمت به نخبگان داده شود البته در میان ، باید در جهت توانمندسازی تسهیلاتی در اختیار نخبگان گذاشته شود.

وی با بیان اینکه در نگاه جدید بنیاد ملی نخبگان بسیاری از اختیارات به دانشگاه ها واگذار شده است، گفت: در این راستا استاد راهنمای دانشجویان در دانشگاه ها از ما برای شناسایی نخبگان اصلح ترند چون که آنها وضعیت دانشجویان خود را بهتر از ما درک کرده و اطلاع دارند.

دکتر ستاری با تاکید براینکه مکانیزم های شناسایی در بنیاد ملی نخبگان متحول می شود، گفت: در این راستا به تدریج نظارت بر فرآیندهای شناسایی نخبگان در دانشگاه ها به بنیادهای استانی نخبگان تفویض خواهد شد.

وی افزود: در این راستا جهت گیری در اعطای جوایز دانشجویی به سمت تحصیلات تکمیلی است که تا 4 برابر افزایش یافته است. همچنین بر اساس آیین نامه های جدید بنیاد، استعدادهای برتر و نخبگانی که دوره دکتری خود را در دانشگاه های داخل بگذرانند هزینه یک سال فرصت مطالعاتی آنها را بنیاد تقبل خواهد کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با طرح این سوال که چرا نخبگان وارد دستگاه های اجرایی نمی شوند؟ گفت: در اقتصاد دانش بنیان که نهادهای واسط نقش بارزی دارند نخبگان در دولت حضور بیشتری دارند. بنابراین نمی توان با فشار نخبگان را به دستگاه های اجرایی برد و احتیاج به نهادی واسطی داریم که آموزش های لازم را درباره دولت به نخبگان بدهند تا علاقه آنها برای حضور در دستگاه های اجرایی افزایش یابد.

به گفته دکتر ستاری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال طراحی روش هایی هستیم که با آموزش های لازم انگیزه نخبگان را برای حضور در دستگاه های اجرایی افزایش یابد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، توانمند سازی را بحث اصلی بنیاد عنوان کرد و افزود: در آیین نامه های جدید اختیارات خاصی در شناسایی و توانمندسازی به بنیادهای نخبگان استانی خواهیم داد.

وی تاکید کرد: توانمندسازی اعطای مقرری ماهیانه به نخبگان نیست بلکه هنر ما این است که مکانیزم های توانمندسازی را به شکل مطلوب آموزش دهیم. چرا که سیاست های آینده بنیاد در راستای توانمندسازی است.

دکتر ستاری درخصوص برنامه های فرهنگی بنیاد گفت: سیاست کلی برنامه های فرهنگی بنیاد، درگیری نخبگان در اجرای برنامه هاست اما با وجود اینکه بنیاد سیاست ها و اصول حاکم بر برنامه ها را تدوین می کند باید نخبگان حس کنند که در برنامه های فرهنگی نقش دارند که با تحقق این امر یک کارگاه آموزشی برای نخبگان هم خواهد بود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: نباید نخبگان حس کنند که به واسطه کسب رتبه برتر کنکور با بقیه تفاوت دارند بلکه باید متوجه باشند که اول راه هستند و باید سالها هزینه دهند.

دکتر ستاری با تاکید بر اینکه بنیاد ملی نخبگان یک موسسه رفاهی نیست، گفت: تمامی فعالیت های بنیاد حتی تسهیلات مالی در راستای توانمندسازی نخبگان است و نخبگان در قبال تسهیلات ارائه شده تکالیفی را هم نسبت به جامعه دارند.

وی با اشاره به تغییر آیین نامه های بنیاد ملی نخبگان افزود: امیدواریم در دوره جدید مدیریت بنیاد حداقل 80درصد آیین نامه ها تغییر یافته و به تصویب هیات امنا برسد که از جمله مهمترین آنها آیین نامه دانش آموختگان برتر و تسهیلات سربازی است که باید هر چه سریعتر تغییر یابند.

دکتر ستاری با اشاره به ایجاد ارتباط نزدیک بین بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این ارتباط نزدیک باعث شده است که بسیاری از تسهیلات به نخبگان از سوی معاونت تقبل شود. همچنین در این راستا ستادهای علوم شناختی،  نانو و بیوتکنولوژی  با حمایت مالی معاونت علمی، نخبگان را بورس می کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تمامی استان ها  با مهاجرت نخبگان خود از استان مشکل دارند، گفت: یکی از وظایف بنیادهای نخبگان استانی این است که زمینه ماندگاری و بازگشت نخبگان به استان خود را فراهم کنند که در این زمینه آماده ارائه هر گونه ایده و پیشنهاد شما هستیم. بنابراین از بنیادهای استانی درخواست دارم که گزارش تعداد نفراتی را که موفق شدند در استان نگه دارند ارائه دهند.

دکتر ستاری افزود: همچنین انتظار می رود بنیادهای نخبگان استانی زمینه حضور موثر نخبگان در استان ها را برنامه ریزی کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر اینکه معاونت علمی در کنار تمامی استانداران است، افزود: چنانچه جهت گیری های استان در راستای اقتصاد دانش بنیان باشد می توانیم اختیاراتی را به آنها تفویض کنیم.

وی تاکید کرد: استان ها باید در حل مشکلات خود راحل ارائه دهند.در حال حاضر برخی استان ها چندین هزار دانشجو دارند اما متاسفانه استان نفعی از این تعداد دانشجو نمی برد که نشان می دهد که رابطه بین دانشگاه ها و جامعه وجود ندارد در حالی که در کشورهای پیشرفته نهادهایی در کنار دانشگاه ها شکل می گیرند تا از فکر  و ایده نخبگان استفاده کنند.

دکتر ستاری خطاب به روسای بنیادهای نخبگان استانی با بیان اینکه باید برنامه سالیانه مشخص بنیاد استان تدوین شود، گفت: نخبه نوازی را کنار بگذارید و نخبه پروری را پیگیری کنید. همچنین کلیه آیین نامه های جدید بنیاد را از جمله آیین نامه اختراعات و جوایز تحصیلی را برای اجرا در استان پیگیری کنید.

۲۴ آبان ۱۳۹۳ ۰۸:۳۵