اخبار

باید در زمینه‌های مختلف علمی به دنیا متصل شویم

باید در زمینه‌های مختلف علمی به دنیا متصل شویم
یک فعال حوزه دانش بنیان با بررسی نقش علم در ورود شرکت های دانش بنیان به بازار سرمایه گفت: باید از نظر علمی به دنیا متصل شویم تا فناوری هایی که 20یا 30 سال گذشته در سایر کشورها تولید شده است را دوباره نسازیم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندس حمیدرضا خبیری مدیرعامل شرکت ایده بنیاد قشم، درباره نقش انجمن‌های علمی کشور در ایجاد رویکرد اقتصادی علوم و فناوری افزود: انجمن های علمی نباید در وهله اول با دیدگاه اقتصادی اقدام کنند، آن‌ها بایدتنها یک مرجع علمی معتبر و بدون غرض ورزی باشند تا اعضا براحتی به اطلاعات دسترسی پیدا کنند.
خیبری در مورد ارتباط بین علم و اقتصاد تصریح کرد: امروزه در کشور ما، علم و اقتصاد به دو مقوله جدا از هم تبدیل شده وافرادیکه در حیطه علم فعالیت دارند بطورکامل با اقتصاد بیگانه شده و در بحث تجاری وارد نمی شوند. این مسئله عدم کارایی لازم را در فناوری‌های اقتصادی و در تولیدات کاربردی نوآورانه بدنبال دارد.
وی گفت: باید از نظر علمی به دنیا متصل شویم. دلیلی ندارد زمان و هزینه بیهوده صرف کنیم و فناوری که 20یا 30 سال پیش در کشورهای دیگر تولید شده است را ما باز دوباره بسازیم. می‌توانیم اطلاعات آن را استخراج کنیم و بر اساس آن خودمان در زمینه های دیگر نوآوری داشته باشیم تا یک راه دو بار طی نشود.
این فعال عرصه دانش بنیان، با اشاره به ثبت اختراعات در این شرکت،اظهارکرد: ثبت اختراع شرکت ما در زمینه سیستم های هوا و فضا است که روی ناوبری هواپیماها کار می‌شودو دستگاهی که مورد استفاده تمام فرودگاه های کشور است، با تکنولوژی دهه 60 آمریکا بومی و بازسازی کردیم. ولی کسی حاضر به مطالعه طرح ما بر روی کاغذ نشد.
خبیری افزود: هر فناوری، برای کشوری خاص با ویژگی های خاص آن منطقه بصورت بومی ساخته می‌شود. اما مشکل در حوزه کاری ما این است که دست اندرکاران این قضیه هنوز به تولیدات کشورهای دیگر اعتماد نمی‌کنند و حاضر به مطالعه نوآوری های ما نیستند.
وی با بیان اینکه در کشور ما بسترسازی لازم برای ارتباط اثرگذار میان سرمایه داران و شرکت های دانش بنیان، گفت: شرکت ما پروژه‌های عملیاتی بسیاری را مطرح کرد ولی کشتیرانی ریسک همکاری را انجام نداد.
این فعال فناور ادامه داد: در پروژه های علمی همیشه 20درصد خطا برای موفقیت وجود داردو این مسئله موجب عدم رغبت همکاری سرمایه داران خصوصی با شرکت های خصوصی علمی می شود. مگر این که پروژه ای 100درصد جواب موفقیت را به ما داده باشد تا پس از تبلیغات فراوان سرمایه داری به اقدام در آن، رغبت پیدا کند.
وی درباره نقش دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: برای ثابت شدن پروژه ای کاربردی، نیاز به آزمایش است که دراین میان دولت می تواند به شرکت های دانش بنیان خصوصی کمک و نهادهای دولتی مربوطه می توانند محصول فناورانه تولیدی را آزمایش کنند. همچنین با ارائه استاندارد محصول، شرکت ها بتوانند با خیال راحت تری با سرمایه گذاران همکاری کند.

۲۰ آبان ۱۳۹۳ ۱۲:۱۵