اخبار

آینده‌ای روشن در انتظار علوم و فناوری‌های شناختی کشور است

آینده‌ای روشن در انتظار علوم و فناوری‌های شناختی کشور است
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شور و شوق ایجاد شده در جامعه علمی کشور برای فعالیت در زمینه علوم و فناوری‌های شناختی، نوید بخش آینده‌ای روشن در این حوزه است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر کمال خرازی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی درباره وضعیت حوزه علوم شناختی در کشور اظهار کرد: علوم و فناوری‌های شناختی از حوزه‌های نوین و پیشرو در دانش بشری است که نقش تعیین کننده‌ای در آینده رفاه بشری بر عهده دارد.
وی ادامه داد: اگرچه فعالیت دانشمندان ایرانی در این حوزه سابقه چندانی ندارد اما وجود تجارب قبلی در حوزه‌های مجاور نظیر علوم اعصاب، روانشناسی و هوش مصنوعی و زیر ساختهای عقیدتی ، تمدنی و فرهنگی در کشور ما، فرصت‌های ارزشمندی را برای رشد آن فراهم ساخته است.

دو چالش اصلی علوم و فناوری های شناختی در کشور
به گفته دکتر خرازی، توسعه سریع علوم و فناوری‌های شناختی در رمز گشایی پیچیدگی‌های کارکرد مغز در چند سال اخیر در سطح جهانی و افزایش نیازهای بومی خدمات مشاوره و توانبخشی شناختی وظیفه فعالان این حوزه را در کشور سنگین‌تر ساخته است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی کمبود نیروی انسانی خبره با توانمندی‌های چند حوزه‌ای و نبود زیر ساخت‌های آزمایشگاهی روز آمد را دو چالش اصلی علوم و فناوری‌های شناختی حال حاضر در کشور دانست.

ایجاد مشارکت حداکثری برای فعالیت های چندحوزه ای
وی در پاسخ به این پرسش که فعالیت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در رشد و توسعه این حوزه چقدر تاثیرگذار است، گفت: ستاد در حال حاضر مشغول به فعالیت‌های سال دوم خود از نخستین برنامه استراتژیک سه ساله برای توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در کشور است. ایجاد مشارکت حداکثری برای فعالیت‌های چند حوزه‌ای در میان خبرگان این حوزه و حیطه‌های مجاور و ترغیب اساتید و دانشجویان از طریق سازوکارهای متفاوت حمایتی برای مهاجرت به این حوزه یا فعالیت متمرکز در این راستا، از مهمترین اقدامات ستاد در دو سال نخست فعالیت خود برای توسعه نیروی انسانی خبره در این حوزه بوده است.

تهیه مقدمات راه اندازی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز
وی همچنین عنوان کرد: همچنین اجرای کامل دو دوره فراخوان، داوری و حمایت از طرح‌های پژوهشی بر اساس اولویت‌های ستاد و تهیه مقدمات راه اندازی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از مهمترین اقدامات ستاد در توسعه پژوهش و فناوری‌های شناختی در کشور بوده است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در پایان اظهار کرد: اگرچه هنوز برای قضاوت در مورد میزان تاثیر گذاری این اقدامات زود است اما شور و شوق ایجاد شده در جامعه علمی کشور برای فعالیت در زمینه علوم و فناوری‌های شناختی، نوید بخش آینده‌ای روشن برای کشور در این حوزه است.
براساس این گزارش، پ‍ژوهشکده علوم شناختی معاونت علمی به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی 24 مهرماه 93، با حضور معاون اول و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پارک فناوری پردیس افتتاح شد و دکتر کمال خرازی نیز به عنوان عضو هیئت علمی این پژوهشکده درباره فعالیت آن توضیح داده است: در پژوهشکده علوم شناختی مستقر در پارک پردیس معاونت علمی دو رشته در فوق لیسانس و 5 رشته اعصاب شناسی، روان شناسی، زبان شناسی، مدلسازی و فلسفه ذهن در دکترا ارائه می‌شود. این پژوهشگاه با دانشگاه‌های خارجی ارتباط دارد و قرار است در سال 10 دانشجوی دکترا به کشورهای مختلف برای تحقیقات اعزام شوند.

۲۸ مهر ۱۳۹۳ ۱۲:۲۷