اخبار

پس از این باید روی تبدیل علم و فناوری به ثروت متمرکز شویم

پس از این باید روی تبدیل علم و فناوری به ثروت متمرکز شویم
در حال حاضر فرآیند تولید علم، چگونگی پژوهش و تبدیل ثروت به علم را آموخته‌ایم ؛ پس از این باید روی تبدیل علم و فناوری به ثروت متمرکز شویم.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ سومین دوره مجمع بین‌المللی اقتصاد فناوری نانو صبح امروز با حضور فعالان و دست اندرکاران عرصه نانو در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد.
در این مجمع دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر حائز رتبه نوزدهم تولید علم در دنیاست؛ اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی ده سال اخیر توانسته است به رتبه هفتم تولید علم نانو در جهان دست یابد. در حال حاضر فرآیند تولید علم، چگونگی پژوهش و تبدیل ثروت به علم را آموخته‌ایم ؛ پس از این باید روی تبدیل علم و فناوری به ثروت متمرکز شویم.
وی افزود: نباید فرآیند کشورهای پیشرفته در این زمینه را کپی‌برداری کنیم. باید گلوگاه‌های تجاری سازی را شناسایی کنیم و بدانیم چگونه فناوری را در صنایع مرسوم رسوخ دهیم.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی ادامه داد: اقتصاد مبتنی بر فناوری های‌تک با شرکت‌های کوچک امکان‌پذیر نخواهد بود. تجاری‌سازی محصولات های‌تک با دیگر محصولات متفاوت است و نیاز به تلاش بسیار زیادی داریم تا برند ساخت ایران بتواند با دیگر برندها قابل رقابت باشد.
در ادامه این مجمع، چنگ وو کیم، مدیرکل مرکز سیاست‌گذاری‌های فناوری کره جنوبی، درباره سیاست گذاری فناوری نانو در کره جنوبی بیان کرد: کشور کره جنوبی در حوزه فناوری نانو بر بسترسازی تحقیق و توسعه در صنایع گوناگون تمرکز شده‌است.
مدیرکل مرکز سیاست‌گذاری‌های فناوری کره جنوبی با بیان اینکه کره جنوبی به دنبال این است تا موتور تجاری سازی فناوری نانو را قدرتمند سازد، افزود: پروژه‌های گوناگونی برای سرمایه گذاری ویژه در کره جنوبی انتخاب شده‌اند . تمامی این پروژه‌ها با هدف ایجاد اشتغال، درآمدزایی و حضور در عرصه های بین المللی دنبال می‌شوند.
دکتر منوچهر منطقی، دیگر سخنران این مجمع نیز، درباره چالش های ورود فناوری های نوین به صنایع بزرگ به ایراد سخنرانی پرداخت.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی ابراز کرد: نانو یکی از موفق‌ ترین نهادهای علمی کشور است. برای اثبات این گفته دلایل متعددی وجود دارد؛ از جمله این که ارتقای ایران در عرصه های بین المللی، تدوین سند توسعه فناوری نانو به عنوان یک سند توسعه و نه به عنوان یک بیانیه صورت گرفته است.
وی افزود: هسته مرکزی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی از افراد ممتاز این حوزه تشکیل شده است. با توجه به نبود زیرساخت‌های اصولی توسعه فناوری های نوین در کشور برای شبکه سازی، ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی گام‌های موثری برای این حوزه در کشور برداشته است.
در ادامه برگزاری این مجمع، نشست تخصصی رسوخ فناوری نانو در صنعت به دبیری دکتر رضا باقری، مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این نشست، دکتر منوچهرمنطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی، دکتر رضا فریدی‌مجیدی، مدیرعامل شرکت فناوران نانومقیاس، مهندس مسعود گودرزی، معاون برنامه ریزی و توسعه استراتژیک گروه صنعتی گلرنگ حضور داشتند و به مباحث مربوط به ارتباط فناوری نانو در صنعت پرداختند.
در پایان این نشست، جلسه پرسش و پاسخ با حضور مدعوین و کارشناسان برگزار شد.

راهکارهای نوین ورود منابع مالی به حوزه نانو بررسی شد
همچنین پانل تخصصی راهکارهای نوین ورود منابع مالی به حوزه نانو بعد از ظهر سومین مجمع بین المللی اقتصاد فناوری نانو با صحبت‌های مهندس مهرداد امانی، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف درباره معرفی اعضا و بیان اهداف کلی پانل آغاز شد.
وی اصلی‌ترین رکن توسعه یک کسب و کار دانش بنیان را تأمین منابع مالی عنوان و اظهار کرد: «در این پانل قصد داریم چگونگی حمایت نهادهای مالی از مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان بررسی کنیم.
پس از مهندس امانی، دکتر حمیدرضا شاه‌وردی، عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با عنوان سیاست‌ها و راهبردهای عملیاتی مورد اقدام صندوق نوآوری و شکوفایی در شکل‌گیری و توسعه شرکت های دانش‌بنیان سخنانی ایراد کرد.
وی علت تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی را تجربیات رخ داده سی‌ساله اخیر در ارائه تسهیلات و حمایت‌ها بیان کرد و افزود: «مجموعه تجربیات سی ساله اخیر کشور حاکی از این است که باید برای توسعه کسب و کارهای کشور طرح جدیدی پیاده‌سازی می‌کردیم.»
در ادامه این پانل تخصصی، دکتر حسین عیوض‌لو، عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران درباره نقش بانک‌های توسعه‌ای در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان گفت: «تأمین مالی از طریق بخش خصوصی به طور گسترده در مناطق جغرافیایی خاص و برای شرکت‌هایی که در حوزه فناوری فعال هستند بیش‌تر شده است.»
همچنین رضا زرنوخی، عضو هیأت مدیره و مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران درباره مدل مشارکت و سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای توسعه بنگاه‌های دانش‌بنیان سخن گفت و پیشنهاداتی برای متمرکزتر شدن ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی در جهت هدایت فناوران و نوآوران به سمت نهادهای توسعه‌گر ارائه کرد. از نظر زرنوخی شرکت‌های مهندسی مشاور، کنسرسیوم متشکل از سرمایه‌گذاران و متخصصان و هولدینگ بزرگ صنعتی و مخابراتی می‌توانند در این زمینه توسعه‌گر باشند.
دبیر کارگروه بازار دارایی‌های فکری فرابورس ایران آخرین فردی بود که در این پانل صحبت‌هایی درباره تأمین مالی اختراعات نانو از طریق بازار سرمایه بیان کرد.
سومین دوره مجمع بین المللی اقتصاد فناوری نانو با هدف آشنایی نیروهای متخصص و علاقمند به مباحث مرتبط با اقتصاد نانو از قبیل تجاری سازی، سرمایه گذاری، مدیریت ریسک، رسوخ فناوری، ایمنی و بازاریابی در حوزه‌های فناوری نانو و تبادل تجربیات بین فناوران، سرمایه گذاران، متخصصین و فعالان داخلی و خارجی در حوزه‌های فناوری نانو، 19 و 20 مهرماه سال جاری در مرکز همایش های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می شود.

۲۲ مهر ۱۳۹۳ ۰۸:۳۵