اخبار

فناوری‌های سلامت برگ برنده 2020 نظام سلامت

فناوری‌های سلامت برگ برنده 2020 نظام سلامت
طرح تحول سلامت در مقطع کنونی نیز در تلاش است تا با رفع نقصان های احتمالی این نظام ارزشمند و بهبود مستمر آن ، مسیر تعالی این مدل را هموار تر نماید.

بدون شک ، نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران به جهت دستاوردهای بزرگ خود طی سی سال پس از انقلاب اسلامی ، در عرصه بین الملل به عنوان یک الگوی موفق مطرح شده ، به طوریکه در بسیاری از اسناد سازمان جهانی بهداشت به ویژه گزارش سال 2008 ، دستاوردهای نظام شبکه های بهداشتی درمانی و بهبود شاخصهای سلامت به تفصیل شرح داده شده و به دیگر کشورها توصیه شده تا ساز و کار برنامه های سلامت ایران را به منظور ارتقای سلامت جامعه خود مورد مطالعه و بهره برداری قرار دهند . طرح تحول سلامت در مقطع کنونی نیز در تلاش است تا با رفع نقصان های احتمالی این نظام ارزشمند و بهبود مستمر آن ، مسیر تعالی این مدل را هموار تر نماید.
از سوی دیگر دستاوردهای حوزه بالینی نظام سلامت نیز موجب توجه جدی محافل علمی جهان شده تا جایی که اساتید شرکت کننده در کنگره های بین المللی بر سطح بسیار بالای دانش بالینی پزشکان ایرانی اذعان نموده و بسیاری از متقاضیان خدمات پیچیده بالینی را متوجه مراکز درمانی کشور عزیزمان نموده است . این درحالی است که تولیدات علمی محققین دانشگاهی در حوزه علوم پزشکی نیز موجب سربلندی مضاعف کشور در عرصه علوم پزشکی جهان شده تا جایی که توانمندی پزشکان جوان کشورمان در حوزه درمان ناباروری ، پیوند اعضا ، جراحی های پیچیده ، متدهای نوین چشم پزشکی ، پیشگامی در جراحی های قلب و عروق ، .... موجب گردیده تا بسیاری از بیماران سطح منطقه و ایرانیان مقیم خارج از کشور ، برای دریافت خدمات پیشرفته بالینی به مراکز درمانی کشورمان مراجعه نمایند.
مجله Clinical Trial Magnifier در شماره ١٢ خود در سال ٢٠٠٩ میلادی در مقاله ای تحت عنوان روند رشد انتشارات علوم پزشکی در مناطق جغرافیایی به بررسی نقش هر یک از کشورهای جهان در رشد چشم گیر علوم پزشکی در ١٠ ساله اخیر پرداخته است . بر آن اساس ٥ کشور برتر جهان با بیشترین رشد تولیدات علمی در زمینه پزشکی به ترتیب ایران ١٨٢٦ درصد ، کره جنوبی 614 در صد ، تایوان 542 درصد ، ترکیه 468 درصد و چین با 359 درصد میباشند . در ایران تنها در طی دو سال، تولیدات علمی در حوزه علوم پزشکی تقریباً دو برابر شده است. در رتبه بندی انجام گرفته در بازه زمانی سال ٢٠٠٠ الی ٢٠٠٤ میلادی رتبه ایران ٤٤ و در سال ٢٠٠٥ الی ٢٠٠٩ میلادی رتبه ایران ٢٧ میباشد که بازتابی از رشد سریع علوم پزشکی کشور در سال های اخیر می باشد. ایران از نظر تعداد مقالات علوم پزشکی در بازه زمانی ١٠ ساله سال ١٩٩٩ تا ٢٠٠٩ میلادی با ٢٥ رتبه ارتقاء نسبت به سال ٢٠٠٠ میلادی اکنون در رتبه ٢٦ جهان قرار دارد و در سال ٢٠٠٩ میلادی 6/0 درصد از مقالات پزشکی دنیا را منتشر ساخته است. (جایگاه بین المللی و رشد تولیدات علم پزشکی کشور ایران - معاونت تحقیقات وزارت بهداشت ).
لیکن، علی رغم تمام این توفیقات که به نوبه خود بسیار مهم و ارزشمند می باشد ، به نظر میرسد برگ برنده آینده نظام سلامت را باید در حوزه فناوریهای سلامت جستجو کرد . حوزه ای که توفیق در آن ، زمینه ساز اقتصاد دانش بنیان ، ارزش افزوده چشم گیر ، رشد اقتصادی بسیار بالا ، اشتغالزایی دانش آموختگان در سطوح بالا ، ارز آوری قابل توجه ، افزایش اثر بخشی در درمان بیماریها ، و نتایج بیشمار دیگری را برای میهن عزیزمان به دنبال خواهد داشت .
توسعه فناوریهای سلامت کیمیای گران بهایی است که میتواند ارزش افزوده بسیار چشم گیری برای کشور به همراه داشته باشد . تولید فاکتور های خونی ، مواد هورمونی ، داروهایی با فناوری بالا (High Technology ) ، محصولات نانو دارو ، تجهیزات لیزر پزشکی ، فناوری سلولی درمانی ، مهندسی بافت و ... نمونه ای از محصولات حوزه فناوری بوده تا جایی که امروزه توجه بسیاری از کشورهای صنعتی را به این مهم جلب نموده و سرمایه گذاریهای کلانی را به این عرصه سوق داده است.
لذا به نظر میرسد جایگاه و کارکرد معاونت علمی ریاست جمهوری به عنوان راهبر اصلی مدیریت علمی کشور بسیار ستودنی و استراتژیک بوده و سیاستهای جدید دولت یازدهم با بهره مندی بیش از پیش از کلیه ابزارهای در اختیار و میتواند موجبات اعتلای افزون تر نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران را طی دهه آینده در سطح جهان فراهم آورد.

۱۴ مهر ۱۳۹۳ ۰۹:۰۲