اخبار

نرم‌افزار ارزش‌گذاری فناوری معرفی شد

نرم‌افزار ارزش‌گذاری فناوری معرفی شد
نرم افزار ارزش گذاری فناوری ها و نوآوری ها که از سوی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تهیه شده در کارگاه آموزشی ارزشگذاری فناوری و نوآوری های حوزه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی به کارآموزان معرفی شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندس خبات قادری، کارشناس دفتر تجاری سازی و انتقال فناوری سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی در کارگاه آموزشی ارزشگذاری فناوری و نوآوری که در چهارمین روز دومین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی برگزار شد اظهار کرد: نرم افزار ارزش گذاری فناوری ها، یک نرم افزار ساده ای است که توسط یک تیم در محیط اکسل طراحی شده است تا بر اساس پرسش های مختلف و تلفیق اطلاعات میزان ارزش تکنولوژی و فناوری ارائه شده را تعیین کند.
وی در ادامه افزود: روش های مختلف ارزشگذاری تکنولوژی و فناوری ها از جمله این نرم افزار در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نهادینه شده است.
وی با اشاره به این موضوع که مخاطبان اصلی این کارگاه های آموزشی، مخترعان و صاحبان ایده هستند گفت: با توجه به تجربه سال های گذشته، محققان، مخترعان و صاحبان ایده از برگزاری این کارگاه آموزشی استقبال می کنند.
قادری درباره اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی خاطر نشان کرد: هدف اصلی از برگزاری کارگاه آموزشی ارزش گذاری فناوری ها و نوآوری ها حوزه گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی، آشنایی کارآموزان با ادبیات موضوع ارزشگذاری تکنولوژی ها است ولی نکته حائز اهمیت این است که کلیات این موضوع را نمی توان در یک جلسه کوتاه توضیح داد و باید به صورت کلی روی این موضوع کار شود.
وی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع ارزش گذاری اظهار کرد: در بحث ارزشگذاری فناوری ها و تکنولوژی ها به ارزش مادی و معنوی آنها پرداخته می شود اما باید به این موضوع توجه داشت که ارزش مادی یک تکنولوژی، فناوری و یا ایده قابل قیاس با ارزش گذاری یک کالا نیست زیرا بحث مالکیت فکری مطرح است و قیمت گذاری فکر و ایده یک شخص خیلی متفاوت است.
قادری به پروسه مطرح کردن ایده تا مرحله تجاری سازی اشاره کرد و گفت:قبل از رسیدن به مرحله تجاری سازی، طرح یا ایده باید ارزش گذاری شود که بتوان قیمت آن تکنولوژی و فناوری را تعیین کرد.
دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران از 7 تا 10 مهرماه در مصلی امام خمینی (ره) تهران و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی بر پا می‌شود. این نمایشگاه از ساعت 9 تا 19 روزهای یادشده میزبان علاقه مندان است.

۱۰ مهر ۱۳۹۳ ۱۷:۲۳