اخبار

موقعیت منحصربه فرد ایران از لحاظ گیاهان دارویی

موقعیت منحصربه فرد ایران از لحاظ گیاهان دارویی
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: به جرأت می‌توان گفت از لحاظ اقلیمی، وجود گونه‌های دارویی گیاهی ظرفیت منحصر به فردی در تولید گیاهان دارویی داریم.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: به جرأت می‌توان گفت از لحاظ اقلیمی، وجود گونه‌های دارویی گیاهی ظرفیت منحصر به فردی در تولید گیاهان دارویی داریم.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندس محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی با حضور در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران، آمادگی این وزارت‌خانه جهت تأمین بستر لازم تولید ماده خام گیاهان دارویی، به ظرفیت‌های خدادادی گیاهان دارویی منحصر به‌فرد موجود در کشور اشاره کرد و گفت: علی‌رغم این که تصور شود کشور از لحاظ موهبت‌های خدادادی نارسایی‌هایی دارد، اما با تأمل و اندیشه در جای‌جای کشور شاهد نعمات بی‌شمار خداوند متعال هستیم.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت گیاهان دارویی و جایگاه آن در اقتصاد کشور اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت از لحاظ اقلیمی، وجود گونه‌های دارویی گیاهی ظرفیت منحصر به فردی در تولید گیاهان دارویی داریم.
مهندس حجتی با اشاره به اینکه ایران کشوری منحصر به‌فرد در زمینه گیاهان دارویی است گفت: شاهد این موضوع، گونه‌های شناسایی شده و تنوع اقلیمی کشور است.
وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر وجود 2 هزار گونه گیاهی شناخته شده در زمینه گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد: این گیاهان می توانند در حوزه های رنگ، طعم و... مورد استفاده قرار گیرند. یکی از دلایل کمبود تولید این محصولات این بوده که تا به کنون تقاضایی برای چنین محصولاتی نبوده است، به همین دلیل چون تولید چندانی صورت نگرفته است کمتر به خواص این گیاهان کمتر شناخته شده است.
وزیر کشاورزی به اهمیت جایگاه و مساعدت با دیگر نهادها اشاره کرد و افزود: با کمک معاونت علمی و فناوری می‌توانیم به مدل مشخص و گسترده‌ای از تولید فرآورده‌های مبتنی بر گیاهان داوریی و نظام بهره‌برداری از آن دست پیدا کنیم.
مهندس حجتی در پایان ابراز امیدواری کرد: این آمادگی وجود دارد با همیاری نهادهای زیرمجموعه وزارت کشاورزی همچون سازمان جنگل‌ها و مراتع، نیاز کشور و تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان به ماده اولیه گیاهان دارویی را برآورده سازیم تا چرخه فرآوری محصولات کامل شود و در مسیر پیشرفت گام برداریم.

۷ مهر ۱۳۹۳ ۱۴:۲۳