اخبار

ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری تحقق اهداف 1404 را تسریع می‌بخشد

ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری تحقق اهداف 1404 را تسریع می‌بخشد
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی گفت: ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی کار بسیار ارزشمندی است که خطاب آن به همه دست اندرکاران عرصه علم و فناوری به ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق حمایت ازپژوهشگران وفناوران که عضوی از معاونت محسوب می شود، است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر نصرت الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی، درباره ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: از آثار این سیاست ها هدفمند سازی، اجرایی کردن و جامعیت بخشیدن به توسعه علم و فناوری در کشور و همچنین کمک به تحقق اهداف 1404 است.
وی با اشاره به همسو بودن فعالیت‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با این سیاست ها، تصریح کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به زودی در ارتباط با سیاست های ابلاغی و با توجه به برنامه راهبردی خود، اقدامات و پروژه هایی برای تحقق این راهبردها تعریف می کند و تلاش می‍‌کند با سیاست های ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری تطبیق دهد؛ همانگونه که تا کنون با سیاست های بالا دستی تطبیق داده است.
ضرغام افزود: امر تطبیق دهی فعالیت های صندوق با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری طی دو هفته صورت خواهد گرفت و تلاش می ‌شود نقشه ای را در این خصوص ترسیم کند و سپس آنرا مرحله به مرحله اجرا و دنبال خواهد کرد.
وی در رابطه با بند توسعه نوآوری اظهار کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تصمیم دارد مراکز نوآوری را ایجاد کند و در ارتباط با نظریه پردازی نیز همواره در حال انجام یکسری امور است و منابعی را برای پروژه های نظری تهیه و تامین می کند و همچنین صندوق از کرسی‌های نظریه پردازی حمایت گسترده‌ای خواهد داشت.
دکتر ضرغام با اشاره به ارتقاء جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری اذعان کرد: ارتقاء جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری جزوء ماموریت ها و چشم اندازهای صندوق است.

تقویت کارگروه علوم انسانی
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با اشاره به بند تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با تقویت کارگروه علوم انسانی خود، هم در بخش علوم اجتماعی،سیاسی، اقتصادی و هم در بخش هنر و معماری به تجهیز آن پرداخته است که انشاالله در این زمینه نیز قدم های بلندی را بر خواهد داشت.
وی ادامه داد: به طور کلی نگاه صندوق به علوم انسانی، یک نگاه راهبردی و با رویکردی جامع به انسان برای رشد، تعالی و کمال انسانی در دیدن جسم و جان است که برای دستیابی به علم و فناوری های پیشرفته باید با برنامه ای جامع به آن برسیم.
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با اشاره به بهینه سازی عملکرد و ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور به منظور دستیابی به اهداف سند چشم انداز و شکوفایی علمی گفت از اهداف و وظایف صندوق تحقق و دستیابی به شکوفایی علمی مد نظر رهبری است.
ضرغام در بیان ساماندهی و تقویت نظام های نظارتی، ارزیابی و اعتبار سنجی گفت: صندوق حمایت ازپژوهشگران وفناوران در حال ارائه کارگروهی در این زمینه است و کمیته ای را جهت ارزشیابی تولیدات علمی با هماهنگی با مراجع بالادستی ایجاد خواهد کرد.
وی اشاره کرد: در رابطه با تقویت عزم ملی و افزایش درک اجتماعی نسبت به توسعه علم و فناوری در حال انجام دو کارویژه هستیم، ابتدا اینکه جایگاه علم و فناوری و نقش آن در توسعه ملی را از مدارس آغاز و به زبان خود دانش آموزان شود. این امر به جهت نهادینه کردن جایگاه و اهمیت علم و فناوری در توسعه ملی و باور به نقش و توسعه ملی بیان می شود.
ضرغام ادامه داد: دوم امر اینکه در خصوص مدیریت افکار عمومی برای حمایت و سرمایه گذاری در توسعه علم و فناوری فعالیت هایی را مدنظر خواهیم داشت که در این رابطه رشد اجتماعی جامعه را مد نظر داشته تا احاد جامعه نیز در این زمینه سرمایه گذاری و حمایت داشته باشند..
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در رابطه با ارتقاء منزلت و بهبود معیشت استادان، محققان و دانش‌پژوهان واشتغال دانش آموختگان بیان کرد: در این زمینه وظیفه ما حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است و در مورد ایجاد تحول و ارتباط میان نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری موظف هستیم که در قالب راهبردها و اقداماتی که انجام داده و به این موضوع بها دهیم زیرا این جامعیت لازمه موفقیت و توسعه علم و فناوری و توسعه ملی است.

کمک برای پررنگ کردن نقش علم و فناوری در اقتصاد ملی
وی در راستای افزایش سهم علم و فناوری در اقتصاد و درآمد ملی اظهار کرد: مراکز نوآوری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در این جهت تشکیل می شوند و کمک های لازم در زمینه پر رنگ کردن نقش علم و فناوری در اقتصاد ملی صورت می گیرد.
ضرغام در رابطه با حمایت مادی و معنوی از فرآیند تبدیل ایده به محصول وافزایش سهم تولید محصولات و خدمات مبتنی بر دانش پیشرفته و فناوری داخلی در تولید ناخالص داخلی عنوان کرد: مراکز نوآوری صندوق در زمینه تبدیل یافته های علمی و ایده های خلاقانه به تولیدات و محصولات جدید و به کارگیری افراد برجسته و نخبه ها می پردازد که یکی از اقدامات موثر در این زمینه است.
وی با اشاره به بند حمایت فکری و معنوی و تکمیل زیرساخت‌ها و قوانین و مقررات مربوط گفت: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران سالیان سال است که این الگو را دنبال می کند و به حمایت از ثبت اختراعات مخترعین در داخل و خارج از کشور می پردازد. قابل ذکر است که صندوق در این زمینه تاکنون پیشگام و پیشتاز بوده است.

اقبال بخش غیردولتی در عرصه مشارکت
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در زمینه افزایش نقش و مشارکت بخش های غیر دولتی، در حوزه علم وفناوری بیان کرد: در این خصوص به سراغ افراد رفتیم و با تشویق آن ها و سازمان های غیر دولتی و حتی بنیادهای خیریه پرداختیم تا به توسعه علمی و انجام پروژه های ملی تحقیقاتی و اجرای کرسی های پژوهشی کمک کنند و به نظر بنده اقبال خوبی در این زمینه وجود دارد.
وی افزود: به طور کلی سیاست صندوق این است که از تمامی منابع مالی، انسانی داخل و خارج از کشور برای توسعه علمی کشور استفاده کند و این امر به طور دقیق در جهت تحقق سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب است.
ضرغام در ارتباط با استفاده از ظرفیت های علمی و فناوری ایرانیان مقیم خارج، اظهار کرد: صندوق به طور عملی این کار را آغاز کرده است و به ایرانیان دانشمندی که خارج از کشور هستند کرسی پژوهشی و پژوهانه (گرنت) اعطا می کند و از آن ها دعوت به عمل می آورد.

اعطاء کرسی پژوهشی و گرندهای پسادکتری بین المللی
وی ادامه داد: در حال حاضر صندوق در حال اعطاء گرندهای پسا دکتری بین المللی است تا ایرانیان خارج از کشور بتوانند از آن استفاده کنند و یافته های علمی شان را در خدمت کشور عزیزشان قرار دهند و طبیعی است که در این رابطه به سراغ محققین و دانشمندان و متخصصین برجسته ایرانی خارج از کشور و مسلمانان دانشمند خواهیم رفت.
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در رابطه با تبدیل ایران به مرکز ثبت مقالات علمی، بیان کرد: در این زمینه صندوق با همراهی و هماهنگی مسئولین بالادستی کمیته ای در حال بررسی فعالیت هایی جهت معکوس سازی سیر ثبت مقالات علمی است تا بتوانیم از مقالات را خارج کشور در داخل چاپ کنیم. همانطور که در حال حاضر دانشمندان ایرانی بیش تر در نشریات علمی خارج از کشور مقالات خود را ثبت و منتشر می کنند. امید است که بتوانیم این کار را در داخل کشور انجام دهیم.
وی با اشاره به اهمیت اسناد بالا دستی اظهار کرد: کلیه اقدامات این مجموعه در چارچوب ضوابط، قوانین و اسناد بالادستی صورت می گیرد.
دکتر ضرغام در پایان متذکر شد: صندوق بعد از اقدامات کارشناسی در خصوص این سیاست‌ها برنامه‌های راهبردی و عملیاتی خود را اجرایی خواهد کرد.

۶ مهر ۱۳۹۳ ۱۲:۰۹