اخبار

شبکه بانک‌های ژن با هدف حفظ منابع ژنتیکی کشور راه‌اندازی می‌شود

شبکه بانک‌های ژن با هدف حفظ منابع ژنتیکی کشور راه‌اندازی می‌شود
رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی، گفت: به زودی شبکه بانک های ژن کشور با هدف حفظ منابع ژنتیکی کشور راه اندازی خواهد شد.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی، گفت: به زودی شبکه بانک های ژن کشور با هدف حفظ منابع ژنتیکی کشور راه اندازی خواهد شد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر جواد مظفری، رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، در کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی، با اشاره به پیش نویس اساسنامه فعالیت شبکه بانک های ژن کشور، تصریح کرد: شبکه بانک های ژن کشور به عنوان یکی از ارکان مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی و بازوی فنی آن در نظر گرفته شده است و تصویب این سند مهم ترین عمل حفظ منابع ژنتیکی کشور خواهد بود.
وی افزود: این سند به منظور ساماندهی، حفاظت و بهره برداری پایدار از این منابع ارزشمند و صیانت از منافع ملی مربوط به آن نوشته شده است تا از این طریق از نابودی این منابع جلوگیری کنیم.
رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی بیان کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت ایجاد زیست بانک مرکزی ایران در حفظ تنوع زیستی، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تشکیل کارگروه ویژه مرکب از همه دستگاه های اجرایی که به نحوی در تشکیل مجموعه و یا بانک های ژنی و سلولی خاص فعالیت داشته و دارند تلاش می کند تا ساز و کارهای لازم برای ایجاد زیست بانک ذخیره ای را فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: تدوین سیاست های کلی کشور برای شناسایی، حفظ و احیای ذخائر ژنتیکی، تدوین راهبردها و برنامه های کلان ملی برای شناسایی، حفظ و احیای این ذخائر، تدوین آیین نامه های تبادل منابع ژنتیکی منطبق بر قوانین و مقررات ملی، پایش بانک های ژن و مجموعه های منابع ژنتیکی در کشور و غیره از مهم ترین وظایف تعریف شده در این سند است.
به گفته مظفری، بانک های ژن اصلی در کشور در حوزه های مختلف ژنتیکی شامل گیاهی، دامی، آبزیان، حیات وحش، میکروارگانیسم، لاین های سلولی و بی مهرگان اعضای مرکزی این شبکه خواهند بود.

۳ مهر ۱۳۹۳ ۱۴:۴۰