اخبار

تولیدکنندگان محتوای الکترونیکی حمایت می‌شوند

تولیدکنندگان محتوای الکترونیکی حمایت می‌شوند
ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک معاونت علمی با اعلام فراخوان به منظور کمک به رونق کسب و کار در حوزه محتوا نسبت به گزینش و حمایت از طرح‌های فناورانه و خدمات فضای مجازی با اولویت زبان فارسی حمایت به عمل می آورد.

ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک معاونت علمی با اعلام فراخوان به منظور کمک به رونق کسب و کار در حوزه محتوا نسبت به گزینش و حمایت از طرح‌های فناورانه و خدمات فضای مجازی با اولویت زبان فارسی حمایت به عمل می آورد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد به منظور کمک به رونق کسب و کار در حوزه محتوا نسبت به گزینش و حمایت از طرح‌های فناورانه و خدمات فضای مجازی با اولویت زبان فارسی از طریق فراخوان اقدام کند.
بنابراین گزارش، طرح‌های پیشنهادی دریافتی در کارگروهی تخصصی ارزیابی شده و در صورت احراز شرایط لازم به منظور ارتقای مهارت های فنی و مدیریتی پیشنهاد دهنده مورد حمایت مالی و اعتباری قرار خواهند گرفت.
منظور از «طرح» به طور مشخص، پروژه‌های دارای طرح تجاری است که به محصول نهایی و یا خدمات قابل ارائه به مشتری منجر خواهد شد.
زمینه‌های دارای اولویت (شامل و نه محدود به) موارد حوزه خدمات (محتوایی و زیرساختی)، حوزه تولید محتوا (با اولویت زبان فارسی) و حوزه تجمیع و توزیع محتوا است.
حوزه خدمات (محتوایی و زیرساختی) همه فعالیت‌هایی را شامل می شود که به ارائه، ساماندهی و توزیع محتوا می پردازند و دارای دو زمینه تولید خدمت / نرم‌افزار کاربردی و تولید ابزارها و خدمات زیر ساختی زیر است: زمینه تولید خدمت / نرم‌افزار کاربردی برنامه‌های کاربردی در افزارهای همراه (tablet, smart phone) - mobile apps و بازی‌های رایانه‌ای (پس از اخذ مجوز ساخت از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای)و واقعیت افزوده (Augmented reality).
همچنین ابزار‌های هوش تجاری (BI)، ابزار‌های هوش فرهنگی (CI) و نرم‌افزار زندگی مجازی / واقعیت مجازی (virtual reality / life) از دیگر زیرمجموعه های بخش زمینه تولید خدمت / نرم‌افزار کاربردی است.
در حوزه تولید ابزارها و خدمات زیر ساختی سامانه‌های مدیریت یادگیری و محتوا (LMS و CMS) و موتور بازی و میان‌افزارهای مورد نیاز بازی‌های رایانه‌ای چون میان‌افزارهای هوش مصنوعی در بازی‌های رایانه‌ای، میان افزارهای محاسبات فیزیکی در بازی‌های رایانه‌ای، میان‌افزارهای ارتباطات شبکه‌ای و توزیع شده در بازی‌های رایانه‌ای، میان افزارهای آزمون بازی‌های رایانه‌ای و موتور تصویرسازی برای بازی‌های رایانه‌ای و شبیه ‌سازی‌های بی‌درنگ (real-time) مورد نظر است.
از دیگر بخش های مرتبط با این حوزه می توان به نشر رقومی ( ابزارهای پدید آوری یا Authoring tools )، موتور شبیه‌ ساز، نویسه‌خوان نوری ( OCR )، تبدیل صوت به متن و برعکس اشاره کرد.
همچنین پردازش متن (رسمی و محاوره ای) شامل تشابه‌یابی، خلاصه‌سازی، ترجمه ماشینی، سامانه‌های پرسش و پاسخ ، غنی‌سازی متن (حاشیه‌نویسی، ارزش افزوده در متن) و پالایش محتوا (در همه انواع مختلف شامل متنی و تصویری) (filtering)، تولید خودکار محتوا و ارزیابی خودکار محتوا نیز در حوزه تولید ابزارها و خدمات زیر ساختی قرار دارد.
بازیابی اطلاعات ، تحلیل و کاوش کلان داده‌ها (Big Data)، تولید مشارکتی محتوای فارسی و نظرکاوی نیز در حوزه تولید ابزارها و خدمات زیر ساختی جای می گیرد.
حوزه تولید محتوا ( با اولویت زبان فارسی ) شامل فعالیت‌هایی که در رقومی نمودن محتواها مؤثرند و مشتمل بر مواردی چون رقومی‌سازی محتوای مستقل با ابعاد و رقومی سازی و طراحی بانک‌های پشتیبان می شود.
در رقومی‌سازی محتوای مستقل با ابعاد محتوای آموزشی، محتوای اطلاع رسانی و محتوای تبلیغی مد نظر است. هستان‌شناسی منابع زبانی فارسی، پیکره های متنی و صوتی در بخش رقومی سازی و طراحی بانک‌های پشتیبان قرار گرفته است.
همچنین، حوزه تجمیع و توزیع محتوا که به نوعی به تجمیع، یکپارچه‌سازی و توزیع محتوا و خدمات ارائه شده بر روی محتوا می‌پردازد مشتمل بر مواردی چون تجمیع محتوا و توزیع محتوا ست. در تجمیع محتوا راه اندازی کنسرسیوم‌های محتوایی، یکپارچه سازی و تجمیع بانک‌های اطلاعاتی متنوع و پایگاه‌های تولید محتوای مشارکتی (wikis, social networks) مد نظر است.
براساس این گزارش، کلیه فعالیت‌هایی است که به تنهایی و یا با همکاری برخی از فعالیت‌های قبلی به توزیع و ارائه محتوا به کاربران فضای وب می پردازد. به عنوان مثال شبکه توزیع محتوا (CDN) برای بازی‌های رایانه‌ای به بخش توزیع محتوا مرتبط است.
از کلیه شرکت‌ها و فعالان این حوزه دعوت می‌شود در صورت دارا بودن شرایط لازم، پس از تکمیل فرم ارائه طرح‌های فناورانه فایل PDF و word آن را به آدرس الکترونیکی ضمن مراجعه به وبگاه ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و میکروالکترونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نشانی http://ictc.isti.ir ارسال کنند.

۱ مهر ۱۳۹۳ ۱۴:۳۰